Svenske Uniti ville redde verden, men ingen ville redde Uniti. Derfor er selskabet gået konkurs efter en dødskamp, der har varet i årevis. Ejergruppen har trukket stikket efter at en kinesisk invester brød sin aftale om yderligere kapital.
Selskabet, der blev startet i 2015, har indgivet en konkursbegæring. Konkursen blev offentliggjort tirsdag, og selskabets hjemmeside er ikke længere tilgængelig.
– Vi forsøgte på forskellige måder at ændre retning og finde alternative indtægtskilder og samarbejder. Men det er desværre ikke lykkedes os at rejse nok kapital til at nå vores mål, siger Lewis Horne til det svenske medie Vi Bilägare.
Ifølge Lewis Horne har virksomheden ikke længere råd til det personale, der kræves for at komme videre. “Derfor skal vi indgive en konkursbegæring”, oplyser selskabet i en kommentar til investorerne.
En lang dødskamp …
Uniti har fået millioner af kroner via crowdfunding af to omgange og har modtaget forhåndsbestillinger for det, der svarer til 500 millioner svenske kroner, på den lille elbil. Alligevel har selskabet konstant kæmpet for livet.
I april 2020 søgte selskabet om omstrukturering for at undgå konkurs.
I december sidste år var den gal igen. Selskabet annoncerede, at de havde behov for en kapitalindsprøjtning på mindst 3,7 millioner kroner for at overleve. Det så længe ud til at lykkes, men problemer med en kinesisk investor har altså nu lukket selskabet endegyldigt.
Det er knapt fem år siden at vi første gang skrev om den lille elbil, Unit 1, der, med firmaets egne ord, skulle “redde verden”. Ikke en eneste bil nåede at forlade fabrikken.