Så sent som igår fik undertegnede en sms fra “børger” om at knytte mit betalingskort sammen med mit Nem ID. Den var heldigvis nem at gennemskue, men sms-svindel er ikke alene blevet bedre med tiden, det er også taget til i omfang.
Således fortæller Nationalt Center for IT-kriminalitet, at antallet af anmeldelser om sms-svindel sidste år steg med voldsomme 130 procent sammenlignet med året før.
Sms-svindel foregår ofte ved, at man får en sms-besked, der indeholder links til en falsk webside. På denne side kan gerningspersonen aflure ens kortoplysninger og MitID-oplysninger, når man indtaster dem. Svindlerne bruger derudover ofte metoder, der får sms’erne til at se reelle ud, hvilket kan gøre svindlen svær at gennemskue.
“Svindlerne er blevet markant dygtigere, og med få klik på computeren kan de nå meget bredt ud. Samtidig er det er blevet sværere at gennemskue, om det er en ægte mail eller sms, man modtager fra eksempelvis PostNord eller SKAT. Særligt sms-svindel har været i kraftig stigning – sidste år modtog vi 130 procent flere anmeldelser om sms-svindel end i 2022,” siger politiinspektør Jesper Kracht, som er chef for Nationalt Center for IT-kriminalitet i NSK.
Ifølge NSK oplever Politiet særligt mange svindel-sms’er, hvor afsenderen udgiver sig fra at være fra:
- Din region
- Din bank
- Skat
- MobilePay
- MitID
- Politiet
- Et fragtfirma, fx PostNord, GLS, UPS osv.
- En bekendt eller et nært familiemedlem, fx modtagerens barn
Teleindustrien og Danmarks teleselskaber har de seneste måneder arbejdet på en “kur” mod svindelen. Nemlig en database over beskyttede afsender-id’er, som kun autoriserede kilder vil kunne sende beskeder fra.