Abonnementer og tjenester er metoden, der skal penge ud af lommen på kunderne i fremtiden, mener mange virksomheder. Også Volkswagen, der ifølge Topgear planlægger, at tage sig betalt for autonom kørsel i egen bil. De fleste nye biler har i dag niveau 2 i autonom kørsel, men når teknologien for alvor bliver brugbar med niveau 4, bliver det ikke gratis.
Hos Tesla betaler man allerede et engangsbeløb for at få det p.t. bedste niveau af autonom kørsel i bilerne, men både Tesla og Volkswagen planlægger en anden model. Volkswagen vil angiveligt “leje” funktionen ud på timebasis. Tyskerne forestiller sig en pris på 7 euro i timen – eller omkring 52 kroner. I en bil, du allerede har købt, forstås.
Tanken er, at kunderne skal købe en bil, der er fuldt udstyret med alskens teknologi. Men det er ikke aktiveret. I stedet skal man betale for de dele og funktioner, man ønsker at bruge. Dermed er bilen potentielt billigere at købe, men dyrere at bruge, alt efter hvilke funktioner du bruger og hvor ofte.
Salgschef hos Volkswagen, Klaus Zellmer, forklarer til Topgear, at køberne ikke skal tage stilling til bilens udstyr, når de køber bilen, men i stedet kan bruge det efter behov. Og sælges bilen videre, kan de aktiverede funktioner slås fra igen.
For at forsvare foretningsmodellen, sammenligner han den autonome kørsel med offentlig transport:
– Tænk på at tage fra London til Southampton med toget. Hvor meget koster togbilletten? Det er bestemt mere end 7 euro i timen, siger Zellmer til mediet.
På sigt forventer han at færre personer vil købe en bil for at eje den, men i stedet vil leje sig adgang, når der er behov:
– Fremadrettet ser vi fremtiden som adgang til mobilitet, når du har brug for det og ikke forpligte os til at eje en bil i flere år.
Hvad tænker du? Er bil og udvidet funktonalitet på abonnement en god ide? Giv din mening til kende i kommentarfeltet nedenfor …