Volkswagens salgsdirektør, Martin Sander, understreger i et interview med Automobilwoche, at de skærpede CO2-krav, der træder i kraft til nytår, vil kræve en markant stigning i salget af elektriske biler. Målet er en andel på 20-25 procent og prisen bliver et væsentligt parameter for at nå målet.
Sander siger, at kunderne ikke har flere penge at bruge, bare fordi bilen er elektrisk. Elbiler skal derfor gøres mere overkommelige for at forblive konkurrencedygtige.
– Mange kunder har et fast budget med en specifik sum til en bil, uanset om de køber eller leaser den. Hvis der ikke findes en elbil inden for det budget, vil kunden uundgåeligt vælge en bil med forbrændingsmotor, siger Sander til Automobilwoche.
– Derfor er det vigtigt, at vi arbejder på at reducere omkostningerne og lader besparelsen komme køberne til gode, tilføjer Sander.
I 2026 lancerer Volkswagen den prisvenlige Polo-pendant ID.2 til under 25.000 euro, og derefter planlægges en endnu billigere ID.1 til under 20.000 euro. Men det ligger et stykke ude i fremtiden. På kort sigt kan “prissænkninger være en effektiv strategi” siger han til avisen.
For eksempel er startprisen på ID.3 nu sænket til under 30.000 euro gennem målrettede optimeringer af produktionen.
Volkswagens nuværende ID-serie er på plads, men der vil sandsynligvis ikke ske meget nyt næste år. Lanceringerne af de opdaterede Volkswagen ID.4 og ID.5 er nemlig rykket til 2026. Automobilwoce vurderer, at der uden deciderede nyheder, kun er en anden oplagt mulighed for at øge salget, nemlig prissænkninger.
Selvom Volkswagen ikke har opgivet specifikke tal for 2025, siger de, at målene er “ambitiøse”.