ElbilerTophistorie

Volkswagen går til modangreb i Kina med fem nye modeller

Volkswagen går til modangreb på det kinesiske bilmarked med fem nye modeller og avancerede førersassistentsystemer.

Volkswagen Gruppen har ikke tænkt sig at lade kinesiske elbilsmærker dominere verdens største bilmarked uden kamp. På et stort anlagt event i Shanghai mandag løftede den tyske bilgigant sløret for fem nye modeller udviklet specifikt til det kinesiske publikum – og introducerede samtidig sin første hjemmeudviklede løsning til assisteret kørsel.

“Der er ingen grund til, at Volkswagen ikke kan være lige så hurtig og konkurrencedygtig som et kinesisk startup,” lød det selvsikkert fra VW’s Kina-chef, Ralf Brandstätter, der præsenterede offensiven dagen før åbningen af Shanghai Auto Show.

 

Volkswagen har i årtier været et af de mest populære bilmærker i Kina, men i 2023 blev de overhalet af elbilgiganten BYD. Med et fald i salget på næsten 10 procent og en markedsandel, der er skrumpet fra 19 procent i 2019 til 14,5 procent, har tyskerne måttet erkende, at kampen om de kinesiske bilkøbere er blevet benhård.

Det forsøger VW nu at ændre med en ny strategi, hvor Kina ikke blot er et salgsmarked, men også bliver et udviklingscenter og potentielt eksporthub.

 

Nye biler, nye målgrupper

Tre af de fem fremviste modeller bærer VW-logoet og er bygget på en ny platform, kaldet CMP, der er skræddersyet til Kina. Platformen er udviklet i samarbejde med FAW – en kinesisk statsejet bilproducent – og skal reducere omkostningerne ved mindre biler med op til 40 procent.

De tre Volkswagen-modeller, der blev vist frem er ID. Aura (fra FAW-Volkswagen), ID. Era (fra SAIC Volkswagen) og ID. Evo (fra Volkswagen Anhui)

Premium-mærket Audi er også en del af genrejsningen. De har designet nye, forlængede versioner af deres modeller, særligt med det kinesiske marked for øje, hvor mange velhavende kunder foretrækker at sidde på bagsædet med en chauffør bag rattet.

 

Derudover introducerede Audi en ny modelserie med et opdateret logo og navnet AUDI (med store bogstaver). Første bil i serien bliver E5 Sportback – en mere ungdommelig og prisvenlig model, bygget på en platform fra partneren SAIC.

Kinesisk teknologi og global eksport

Men det handler ikke kun om nye biler. Volkswagen fremviste også deres første egenudviklede løsning til assisteret kørsel – et resultat af samarbejdet Carizon mellem VW’s softwareafdeling Cariad og kinesiske Horizon Robotics. Systemet skal finde vej til en produktionsmodel allerede i år, mens en mere avanceret version rulles ud fra 2026.

Køretøjerne kan således nå automatiseret kørsel på niveau 2++ allerede næste år, hvilket betyder, at bilerne i visse situationer vil kunne køre helt autonomt – blandt andet ved overhalings- og drejemanøvrer og uafhængigt flette ind i trafikken – under førerens opsyn.

 

De tre modeller:

ID. ERA, udviklet af SAIC Volkswagen, er en rummelig SUV i fuld størrelse med tre sæderækker. Den giver et glimt af Volkswagens første model med rækkeviddeforlængerteknologi, hvor en brændstofdrevet generator oplader batteriet under kørslen. Det giver bilen en ekstra rækkevidde på over 700 kilometer, ud over de 300 kilometer, den kan køre på ren el. Samlet set kan konceptbilen tilbagelægge mere end 1.000 kilometer uden at skulle stoppe for at lade op.

ID. EVO, som kommer fra Volkswagen Anhui, er en fuldelektrisk fullsize SUV målrettet unge, livsstilsbevidste købere, der ønsker at skille sig ud. Bilen er baseret på en 800-volts platform og er den første model i Volkswagens nye ID. UNYX-familie. Den er udstyret med en avanceret zoneopdelt elektronisk arkitektur, som muliggør en lang række digitale tjenester og gør det muligt at udvide brugeroplevelsen gennem hyppige over-the-air-opdateringer.

 

Den tredje model, ID. AURA, er udviklet af FAW-Volkswagen og er den første konceptbil, der bygger på Volkswagens nye Compact Main Platform (CMP), som er særligt udviklet til det kinesiske marked. ID. AURA er en elektrisk notchback-model til det prisbevidste A-segment og kombinerer moderne teknologi med dynamisk design. Den zonebaserede elektronik understøtter højt automatiseret kørsel og en naturlig køreoplevelse takket være AI-baseret høj computerkapacitet. Midterkonsollen er udstyret med et UI/UX-system, der minder om en smartphone, og bilen betjenes via en AI-drevet humanoid assistent, som giver intuitiv adgang til både køretøjsfunktioner og infotainmentsystemet.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.