Der har længe været spekulationer omkring elektrificeringen af Volkswagen Golf. Men nu melderVW-chefen Thomas Schäfer klart ud. Når den niende generation af Golf, den såkaldte Mk9 Golf, kommer i 2028 vil den udelukkende kunne fås som en ren elbil. Ingen benzin, diesel eller hybrid-teknologi.
Om den døbes ID. Golf er uvist, men han fortæller yderligere, at modellen skal positioneres mellem “folkevognen” ID. 2 og ID. 3. Sidstnævnte ses internt som en slags “Golf Plus”.
Mk9 Golf bliver også den første bil fra Wolfsburg, der baseres på den nye SSP-arkitektur.
SSP-arkitekturen lægger op til markante forbedring i ydeevnen, i forhold til den nuværende MEB-arkitektur. Eksempelvis vil den kunne håndtere 800 volt-teknologi, der giver en ladeeffekt der langt overstiger de 175 kW som VW-bilerne topper på i øjeblikket.
Tyskerne har tidligere fortalt, at SSP-modellerne vil være i stand til at lade fra 10 til 80 procent på ned til 12 minutter. Til sammenligning tager de seneste ID-modeller omkring 35 minutter om samme opgave.
Den elektriske Volkswagen Golf vil sandsynligvis være udrustet med Volkswagen Gruppens nye “unity”-batteri. Et batteri, der bygges af gruppen selv og skal bruges i samtlige elbiler.
Så sent som forleden fremviste Volkswagen en elektrisk GTI, baseret på Volkswagen ID. 2.