Den er ventet med spænding, men vi må måske væbne os med ekstra tålmodighed. Ifølge tyske medier vil Volkswagen nemlig udsætte produktionsstarten på den billige ID.2 til 2026. Oprindeligt var planen, at den skulle starte i 2025.
Årsagen er ifølge de tyske medier, at EU har slækket på de såkaldte Euro 7-regler. Det betyder nemlig, at Volkswagen og andre bilproducenter må fortsætte med at sælge fossilbiler længere tid end forventet.
VW og andre europæiske bilproducenter havde forventet, at de ikke længere ville være i stand til at sælge små fossilbiler rentabelt ved udgangen af årtiet på grund af skrappere Euro 7 anti-forureningsregler. Efter kraftig lobbyvirksomhed fra industrien er EU-landene dog blevet enige om ikke at ændre de eksisterende Euro 6-testbetingelser og emissionsgrænser for person- og varebiler. Det betyder, at små fossilbiler fortsat kan bygges uden dyre opgraderinger, der ville gøre dem urentable.
Volkswagen ID.2 blev præsenteret i marts sidste år som konceptbilen ID.2all. Det er en bil i Polo-størrelse, men med rummelighed som en Golf. Og så er planen, at den skal koster under 25.000 euro – altså under 200.00 kroner.
Oprindeligt var det meningen, at bilen skulle i produktion i 2025. Men ifølge Auto Motor und Sport er det nu skudt til maj måned 2026. De rygter har dog intet på sig, siger Volkswagen. I en officiel udmelding skriver de:
“I modsætning til mediernes rapporter har der ikke været nogen udsættelse af produktionsversionen af showbilens ID. 2all. Elbilen præsenteres som planlagt i slutningen af 2025 og vil blive lanceret på markedet i 2026 til priser, der starter ved under 25.000 euro. Serieversionerne af ID.2all SUV og ID. GTI Concept vil også blive præsenteret i 2026”.
Vores video fra præsentationen af ID.2all sidste år. Volkswagen er ikke de eneste, der har billige(re) elbiler i støbeskeen. Stellantis vil allerede i år sende den nye Citroën ë-C3 i produktion – en elbil der er prissat til 23.500 euro (176.000 kroner).
Stellantis har også en Fiat Panda i samme prisklasse på vej. Renault har sin Renault 5 og der er adskillige kinesiske billig-modeller på vej.
Læs også: Elektrisk Citroën til under 200.000 kroner .
[OPDATERET 6.1.2024 med kommentar fra Volkswagen]