Lad os være ærlige: Den traditionelle stationcar har det svært i en verden fyldt med SUV’er. Men Volkswagen holder stædigt fast i formatet og har med ID.7 Tourer skabt en rummelig elbil, der føles som en naturlig arvtager til Passat Variant – bare med en stor batteripakke under gulvet.
ID.7 Tourer bygger på samme MEB-platform som sedan-udgaven, men skiller sig ud med et bagagerum på 605 liter, som kan udvides til massive 1.714 liter, når bagsæderne foldes ned. I praksis betyder det, at du uden problemer kan fragte barnevogne, kufferter og alt det der uundgåeligt følger med et familieliv.
Volkswagen ID.7 Tourer er en strømlinet stationcar med en lav luftmodstandskoefficient på 0,24 Cd, hvilket hjælper på rækkevidden. Den har et lidt anonymt, men elegant look, der især kommer til sin ret i de større fælgstørrelser og de skarpere Pro S-varianter.
dsdsaas (foto: iNPUT). Komfort i top, men ingen sportsvogn Bag rattet er det tydeligt, at Volkswagen har prioriteret komfort over sjov. ID.7 Tourer er en stille og blød cruiser, perfekt til lange ture og motorvejskilometer.
Men er den sjov at køre? Nej, ikke rigtigt. Styringen er næsten for let, og undervognen er sat op til afslappet kørsel snarere end dynamik. Den er ikke en køremaskine, men hvis du vil have en rolig, effektiv langtursbil, leverer den varen.
Modellen, jeg testede, var den baghjulstrukne version med 286 heste og et gavmildt moment på 545 Newton-meter. Men der var altså mere liv i den firehjulstrukne GTX-udgave med 340 heste i stalden, som jeg prøvekørte sidste år .
VW har fået langt bedre styr på softwaren (foto: iNPUT) Også kabinen har fokus på komfort. Jeg testede Style+ udstyrsvarianten med svært behagelige sæder og indbygget massage. Head-up-display med augmented reality er standard, og interiøret føles generelt mere premium end i ID.4. Bilen er godt isoleret mod vejstøj, hvilket gør den til en af de mest lydløse stationcars på markedet – og det på trods af, at testmodellen var sat på vinterdæk.
Volkswagen har rettet op på mange af de irritationsmomenter, vi kendte fra tidligere ID-modeller. ID.7 Tourer har fået et markant forbedret infotainmentsystem med en 15-tommers touchskærm, der er hurtigere og mere intuitiv. Den irriterende touch-slider til klimaet? Nu med baggrundsbelysning! Menustrukturen? Ikke perfekt, men meget bedre.
Eminente førersassistentsystemer Til gengæld kan jeg næsten ikke rose Volkswagen førerassistentsystemer nok. Nu er det – må jeg med skam meddele – et par år siden, jeg sidst sad bag rattet i en Tesla, så den har sandsynligvis udviklet sig meget. Teslas systemer var allerde dengang blandt de bedste – så længe man ikke tror, de gør bilen selvkørende.
Men hvis ikke Volkswagen nu har indhentet dem, så er de tæt på. Tyskernes IQ.Drive Travel Assist -pakke sidder simpelthen lige i skabet. Jeg har aldrig kørt en bil, hvor jeg følte mig så tryg ved at overlade en stor del af styringen til bilens systemer.
Jeg testede systemerne både på vores vanlige testrute og på en mere end 500 kilometer lang tur til og fra Jönköping i Sverige. Ikke én eneste gang tog bilen fejl; den sænkede pænt farten, når jeg kørte hen mod og ind i rundkørsler og accelerede, når jeg blinkede ud af dem. Den justerede løbende hastigheden, baseret på de trafikskilte den så, drejede og accelererede fint, når jeg blinkede ud til overhaling (styringen klarede den nemlig også). Den lavede ingen hasarderede opbremsninger, men kørte jævnt og trygt, ja, nærmest kedeligt. Helt som det skal være. Jeg er kæmpe fan og her har VW altså virkelig en fordel i forhold til konkurrenterne.
Beskedent forbrug At ID.7 Tourer er skabt til de lange stræk understreges heldigvis også af et relativt lavt forbrug. Jeg havde naturligvis bilen ude på vores vante testrute mellem Brønshøj og lynladeren på Farø; en rute der med 54 procent 130km/t trækker tænderne ud på de fleste elbiler. Men ikke ID.7 Tourer.
På turen derned lå forbruget på bare 19kWh/100km og gennemsnittet for hele den 205 kilometer lange tur endte på 20,5kWh/100km. Vel at mærke på vinterdæk og i den køligere ende af temperaturskalaen (3,5 grader). Dermed leverede ID.7’eren en reel rækkevidde på 376 kilometer under de givne forhold, hvor der blev kørt en samlet strækning på knapt 200 kilometer med en hastighed på mindst 110 km/t. Det er absolut ikke dårligt.
Opladning Opladningen er heller ikke sløv, selv om Jeg fyldte det 77 kWh store batteri fra 9 procent til 100 procent på 48 minutter, mens 10 til 80 blev klaret på 26 minutter. Præcis som lovet. På papiret makser ID.7 ud ved 175 kW, men jeg oplevede at den ladede med over 180kW (!) – endda i en længere periode.
Jeg er p.t. ved at undersøge hvorvidt jeg rent faktisk havde fået stillet modellen med 86kWh batteri og 200kW opladning til rådighed, selv om der i papirerne stod, at det var udgaven med 77kWh / 175 kW. Det vil jo gøre en forskel i forhold til rækkevidde og opladning. Følger op på dette snarest.
Under alle omstændigheder: Som det ses herunder leverer ID.7 en nærmest smuk ladekurve uden de store hop eller variationer. Frem til 30 procent holdt den sig helt i top, hvorefter den dalede roligt frem mod 60 procent, hvor den tog et dyk, der dog hurtigt stabiliserede sig.
Hvad med alternativerne? Det er ikke spor svært at overskue mængden af elektriske stationcars. Der er faktisk kun to – og en tredje på vej. Ud over ID.7 Tourer har BMW sin i5 Touring, ligesom Audi har åbnet for bestillingerne af A6 Avant e-tron. Sidstnævnte er bygget på PPE-platformen (Premium Platform Electric), som er udviklet af Audi og Porsche. Den er baseret på 800 volt teknologi, hvilket giver en markant hurtigere ladeeffekt. Der er til gengæld mindre bagageplads i selve bilen.
Audi A6 Avant e-tron BMW i5 eDrive40 Touring Sport Line Volkswagen ID.7 Tourer Style+ Rækkevidde WLTP 591 km 558 km 598 km Batterikapacitet 75,8 kWh 81,2 kWh 77 kWh Forbrug WLTP 14,6kWh/100km 16,9kWh/100km 14,6kWh/100km Motor 286 hk 340 hk 286 hk Moment 435 Nm 400 Nm 545 Nm Acceleration 0-100km/t 6 sek. 6,1 sek. 6,6 sek. Ladeeffekt (AC/DC) 11 kW / 225 kW 11 kW / 206 kW 11 kW / 175 kW Ladehastighed 900 km/t 750 km/t 730 km/t Ladetid 10-80% 21 min. 26 min. 28 min. Bagagerum 502 / 1.422 liter 570 / 1.700 liter 605 / 1.714 liter Trækkrog 2.100 kilo 1.500 kilo 1.200 kilo Garanti 5 år / 160.000 km 2 år / ingen kilometerbegrænsning 5 år / 160.000 km Pris 569.990 kr. 564.900 kr. 496.995 kr.
Priser er hentet den 21.02.2025. BMW'en er sin egen, på godt og ondt, men her har både Audi og VW en fordel lige nu; de giver begge fem års nybilsgaranti (eller op til 150.000 kilometer) mens BMW kun giver to år.
iNPUT mener ... Volkswagen ID.7 Tourer er et oplagt valg for dem, der ønsker en rummelig og komfortabel elektrisk stationcar med solid rækkevidde og god ladehastighed. Den mangler måske lidt sjæl og køreglæde, men kompenserer med støjsvag kørsel, gode materialer og et markant forbedret infotainmentsystem.
Førerassistentsystemerne er blandt de bedste i klassen, og det lave forbrug gør den til en stærk langtursbil. Hvis du kan leve med en mere afdæmpet køreoplevelse, er ID.7 Tourer en af de bedste elektriske stationcars på markedet.
Kort sagt Volkswagen ID.7 Tourer er en komfortabel og rummelig elektrisk stationcar, der imponerer med lavt forbrug, gode ladeevner og fremragende førerassistentsystemer. Den er ikke en sjov køremaskine, men en lydsvag og effektiv langtursbil med masser af plads og forbedret infotainment. Hvis du søger komfort og rækkevidde frem for dynamik, er den et stærkt valg i et marked med få alternativer.
Fordele Lang rækkevidde Stort bagagerum Komfortabel og støjsvag Virkelig gode førerassistentsystemer Ulemper Ikke synderligt underholdende at køre Opdatering 22.02.2025: Jeg skrev fejlagtigt, at Audi A6 Avant e-tron var bygget på MEB-platformen. Det er den naturligvis ikke og teksten er nu rettet.
Design og komfort
Køreegenskaber
Software
Førerassistentsystemer
Rækkevidde
Opladning
496.995 kr. Komfortabel, rummelig og effektiv – ID.7 Tourer imponerer, men mangler køreglæde.