To biler med Volkswagen-logo, men med platform og software fra Xpeng. Det er de umiddelbare planer efter at tyskerne onsdag afslørede, at de har købt sig ind i Xpeng. For 700 mio. dollars, omkring 4,7 mia. kroner, har de fået en ejerandel på 4,99 procent.
De to biler skal udelukkende udvikles til det kinesiske marked, som Volkswagen håber at få en større bid af. Til gengæld er der rimelige chancer for, at vi får en anden del af samarbejdet at se i Europa. Kineserne har udviklet en relativt avanceret pendant til Teslas Autopilot, nemlig Xpilot, som ifølge udmeldingerne har interesseret tyskerne.
Xpilot findes i både Xpeng P7 og G9, de to modeller, som kineserne har på spisekortet her i Danmark.
– Med Xpeng har vi nu endnu en stærk partner, som er en af de førende producenter i Kina inden for nøgleteknologiområder. I et konkurrencepræget og dynamisk markedsmiljø udnytter vi Volkswagens og vores partneres styrker til at skabe synergier til bringe yderligere produkter på markedet hurtigere, siger VW’s Ralf Brandstätter.
For Xpeng tilbyder partnerskabet udnyttelse af Volkswagens forsyningskæde og sourcing-kapaciteter samt et boost til omdømmet af Xpengs platform og teknologi.
iNPUT har i denne uge Xpeng P7 til låns, en luksuriøs sedan, der er et alternativ til Tesla Model 3 og Hyundai Ioniq 6. Forvent en test af bilen indenfor de kommende dage …
Læs mere: Nyt kinesisk elbilsmærke er kommet til landet.