Prisen på batteriet er den nok største barriere for billigere elbiler. Men nu meddeler Volkswagen, at de arbejder på en løsning. En ny proces til masseproduktion af batterier, der har til formål at gøre elbiler billigere. Og give tyskerne et forspring i forhold til Tesla.
Ved at bruge såkaldt dry coating i fremstillingen af battericeller kan energiforbruget under produktionen reduceres med 30 procent. Dermed falder omkostningerne til batterierne markant.
Sebastian Wolf, der er CEO for VW’s batteridatterselskab, PowerCo, fortæller i et interview med den tyske avis Spiegel, at teknologien bliver en “game changer”. Den skulle reducere omkostningerne til elbiler med flere hundrede euro pr. køretøj.
Volkswagen og PowerCo har forsket i den nye proces de seneste tre år. Den går kort sagt ud på, at udskifte den våde belægning på batterielektroder, der er almindelig i dag, med en tør i stedet. Det vil eliminere en energikrævende tørreproces og altså nedsætte produktionsomkostningerne væsentligt.
I interne test har metoden vist sig at være levedygtig, siger Wolf. PowerCo har derfor besluttet at installere en pilotlinje i et laboratorium nær Salzgitter. Volkswagen forventer at kunne starte produktion i stor skala i starten af 2027.
Tesla arbejder også på teknologi omkring fremstilling af batterier med tør elektrolyt. Under Battery Day 2020 påpegede Elon Musk dog store udfordringer, idet masseanvendelsen af processen er meget kompliceret. Ifølge Spiegel kæmper Tesla med vanskeligheder, der ikke er blevet løst den dag i dag.
Læs mere: Den helt billige Volkswagen ID.1 kommer i 2025.