Det er ikke længe siden, Volkswagen annoncerede den kommende ID. Software 3.0 , der giver alle ID-modellerne højere ladeeffekt og flere funktioner. Nu har tyskerne også løftet sløret for den umiddelbare fremtid for selve den MEB-platform, som bilerne bygges på.
Under UBS Paris Electric Car Day , tidligere i denne uge holdt Dr. Silke Bagschik, salgs- og marketingchef for ID. Family-divisionen, en præsentation om VW’s igangværende indsats for elbiler. Den inkluderede interessante informationer om snarlige forbedringer af MEB-platformen.
Platformen er skalerbar og lavet, så den kan udnytte forbedringer i batteriteknologien. Eksempelvis forventer Volkswagen at platformen snart vil kunne håndtere batterier, der giver rækkevidder på op til 700 kilometer. I øjeblikket topper den, så vidt jeg kan gennemskue, ved 534 kilometer (Audi Q4 Sportback e-tron 40 og Skoda Enyaq iV80).
Slide fra præsentationen (foto: Volkswagen). Mindst lige så spændende er det, at Volkswagen vil øge ladekapaciteten på platformen til “over 200 kW”.
Med høj ladekapacitet er batteriets størrelse ikke længere altafgørende – og her halter Volkswagen altså godt bagefter. Den nye ID. Software 3.0 øger ladekapaciteten til 135 kW, hvilket er der MEB-platformen topper i øjeblikket. Der går dog rygter om, at den – via software – kan øges til 170 kW.
Præsentationen bød også på en oversigt over nuværende og kommende ID-modeller:
ID-modeller mellem 2020 og 2025 (foto: Volkswagen). ID.6 er en syvpersoners familiebil, der ikke sælges i Europa. Mere spændende er de to modeller Aero B og ID. Life. Aero B er VW’s elektriske stationcar, der tidligere gik under konceptnavnet ID. Space Vizion . Den lader til at komme næste år.
I 2025 kommer så den egentlige “elektriske folkevogn”, nemlig ID. Life, der får en pris på mellem 20.000 og 25.000 euro, altså mellem 150.000 og 190.000 kroner, hvilket er mindst 10.000 euro billigere end ID.3.