ElbilerTophistorie

Volkswagen lover mere effektive elbiler

Ved at hive produktionen af hele drivlinjen indenfor, lover Volkswagen at kunne øge elbilernes effektivtet med op til 20 procent.

Volkswagen koncernen vil gøre sig mindre afhængig af underleverandører og samtidig gøre deres elbiler mere effektive. Derfor skal flere dele af bilernes drivlinje fremover bygges af dem selv. Det var en af beskederne på Tech Day 2023, hvor der var fokus på fremtidens elektriske drivlinjesystem.

Tyskerne mener, at de ikke alene kan spare penge, men også øge bilernes effektivtet med op til 20 procent. Det kan gøres “takket være den optimale kombination af individuelle komponenter,” skriver selskabet i en pressemeddelelse.

 

Volkswagen koncernen står blandt andet bag bilmærkerne Volkswagen, Skoda og Audi.

Ud over batteriet og elmotoren vil koncernen også selv stå for udviklingen af pulsomformere og termostyringssystemer.

 

– Vi overtager nu, ud over battericeller og elmotorer, også udviklingen af pulsomformere og termostyringssystemer. I fremtiden vil det gøre Volkswagen-koncernen til en af de eneste bilproducenter i verden, som er i stand til at tilbyde et helhedsoptimeret og komplet system, siger Thomas Schmall, som er øverste ansvarlige direktør for det tekniske område i Volkswagen-koncernen.

Pulsomformeren er hjernen i den elektriske drivlinje og bærer størstedelen af ansvaret for effektiviteten og præstationerne. I forbindelse med den første pulsomformer, som skal være ”designed by Volkswagen”, har udviklerne af disse kernekomponenter konstrueret både ny hardware og software helt fra bunden af.

Teknologien er i øjeblikket i gang med at blive færdigudviklet til serieproduktion, og den kan allerede anvendes i forbindelse med næste generation af MEB-platformen.

 

Volkswagen
Det nye kompakte termomodul (tv). Det gamle (th) består af en række komponenter og slanger.

Når det gælder termostyringssystemer, så arbejder Volkswagen på et helt nyt kompakt termomodul. Det kommer til at styre hele klimareguleringen inklusive den til højvoltsbatteriet, og det vil have stor indflydelse på bilens rækkevidde og lynopladningsegenskaber. 

Det nye alt-i-et-modul er også markant lettere, mere robust og mere effektivt end de nuværende systemer, fortæller selskabet.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.