Det er ikke nogen hemmelighed, at Vokswagen bossen Herbert Diess ser Tesla som en ledestjerne på elbilshimlen. Han har flere gange skamrost Elon Musk og kompagni, samtidig med, at han har blæst til angreb på den amerikanske bilproducent.
En af de ‘features’, der har gjort Tesla så populære blandt bilejerne, er de hyppige opdateringer af bilernes software, der foretages over-the-air. Det betyder, at fejlrettelser og nye funktioner kan modtages uden at bilen skal forbi et værksted.
Det er en fordel, som Volkswagen-chefen håber at fjerne. I et opslag på LinkedIn fortæller Herbert Diess, at målet er, at der skal komme opdateringer til selskabets elbiler i ID-serien hver 12. uge. Det uddybes i et videointerview med brand-direktør Ralf Brandstätter.
– For at få succes bygger vi en ny organisation med hurtige og fleksible arbejdsgrupper. Alt skal fungere for, at vi kan foretage softwareopdateringer i denne “magiske loop” på tolv uger, siger VW-administrerende direktør Ralf Brandstätter i interviewet.
Han indrømmer da også, at det kan blive svært at holde tempoet. Specielt i starten.
– Men vi har givet os selv denne opgave og har allerede bygget den første software. Vi opdaterer snart vores interne bilpark, og det ser lovende ud. Vidste vi, hvordan man integrerede software i bilen for fem år siden? Nej. Men vi prøvede, og det var smertefuldt. Men vi har lært.
Hele interviewet kan ses her:
Brandstätter hentyder til de massive problemer der var med softwaren i selskabets første fra-grunden-byggede elbil Volkswagen ID.3.. Problemer der betød, at mange funktioner blev forsinket og at de første ejere måtte forbi et værksted for at få softwareopdateret bilerne.