Volkswagen er langt fremme i udviklingen af en autonom version af deres elektriske minibus ID Buzz. De selvkørende minibusser vil være autonome på niveau 4, hvilket betyder, at de under de rette omstændigheder kan køre helt uden chaufførens indblanding (se boks nederst).
Bilen udvikles sammen med startup’en Argo AI og i en pressemeddelelse lover Volkswagen, at minibussen vil være klar til kommercielt brug allerede inden 2025. Argo AI tester allerede sin selvkørende teknologi seks steder i USA og senere på året er planen, at starte test i München.
– I år gennemfører vi for første gang feltforsøg i Tyskland, hvor det selvkørende system fra Argo AI vil blive brugt i en version af ID Buzz. Målet er at udvikle en taxa-lignende tjeneste svarende til hvad MOIA tilbyder i dag. I midten af dette årti får vores kunder derefter mulighed for at blive kørt til deres destination i udvalgte storbyer med autonome køretøjer, fortæller Christian Senger, der er chef for autonom kørsel hos Volkswagen.
Udvikles sammen med Ford
Argo AI blev grundlagt af tidligere Uber-teknikere med gode forbindelser til robotforskere hos Carnegie Melon University, er ejet af Ford. Ford og Volkswagen har indgået et samarbejde, omkring udvikling af autonom teknologi til biler. Ford og Volkswagen har, ifølge pressemeddelelsen, investeret lige meget i selskabet.
Konkurrenter som Waymo har haft førerløse taxier i trafikken i den amerikanske by Phoenix siden 2020 og er altså foran Ford-VW-gruppen. Waymos biler er dog begrænset til at køre i forstæderne uden for byen.
De høje omkostninger ved at gøre den autonome teknologi sikker, har fået flere spillere til at droppe ud af kapløbet. Både Uber og Lyft har for nyligt solgt de dele af virksomhederne, der udviklede autonome biler.
Volkswagen ID Buzz er en moderne elektrisk udgave af det ikoniske rugbrød. Den endelige, produktionsklare udgave af bilen, der skal lægge til grund for de selvkørende minibusser, præsentes næste år.
Seks niveauer af selvkørende biler
Niveau 0
Slet ikke selvkørende.
Niveau 1
Som de fleste biler i dag (autopilot, parkeringshjælp, etc.).
Niveau 2
Systemet kan håndtere bilens bevægelser frem og tilbage OG til siderne (adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, m.m.), men chaufføren skal holde hænder på rattet.
Niveau 3
Nu er bilen reelt selvkørende og chaufføren kan se film eller læse bøger. Skal dog kunne gribe ind, hvis systemet forlanger det.
Niveau 4
Her kan bilen køre helt selv på særligt udvalgte eller programmerede ruter.
Niveau 5
Her er rat eller pedaler slet ikke nødvendig. Bilen vil kunne køre automatisk, selv på grus- eller markveje.
Læs mere i dybden om definitionerne i denne artikel.