En af de største udfordringer for elbilsproducenterne er batterierne. Batterierne er den dyreste del af elbilen og de kan ikke produceres i det tempo, som producenterne ønsker. Noget både Audi, Mercedes og Jaguar har måttet erkende, da de hver især har haft stoppet for produktionen på grund af leveringsproblemer.
Uden batterier, ingen elbiler, og derfor forskes der på højtryk for at finde små tricks, der fremskynder produktionen og presser priserne ned.
Tyskerne har en plan
Volkswagen, der er på en mission, hvor der skal produceres 3 millioner batteripakker inden 2025, har netop meddelt, at de vil øge brugen af nikkel i deres batterier – og sænke mængden af kobolt og mangan. Det fortæller batterichef Frank Blome til Reuters.
De battericeller, som Volkswagen laver nu, indeholder 65 procent nikkel, 15 procent kobolt og 20 procent mangan. Den næste generation af batterier vil indeholde 80 procent nikkel, 10 procent kobolt og 10 procent mangan. Kobolt er ikke alene svært at komme i nærheden af, det er også dyrt, så Volkswagen håber at ændringerne kan sænke prisen og øge produktionen.
Horrible forhold for udvinding af kobolt
Koboltminedrift er også et kontroversielt emne, da udvindingen ofte foregår under horrible forhold. Tager man de grønne briller på, er der dog ikke meget at hente ved at skifte kobolt ud med nikkel. Nikkelaflejringer findes typisk i malm med lav kvalitet (~ 1-2% nikkel), hvilket gør det meget energiintensivt at udtrække og forædle metallet. Til gengæld er det muligt at gøre de fleste steder – kobolt derimod, findes stort set kun i Afrika – og i lande, hvor udvinding er ekstremt besværligt.
Volkswagen forventer, at den øgede produktion af batterier vil hjælpe firmaet med at skære i omkostningerne, så de kommer ”langt under 100 dollars per Kilowatttime inden 2025”. De 100 dollars per Kilowatttime er skæringspunktet, hvor elbiler forventes at blive lige så billige at købe som fossilbiler.