For at vinde markedsandelen på det vigtige kinesiske marked, købe Volkswagen Gruppen sidste år en bis af elbilproducenten Xpeng. Siden blev det annonceret, at de to kumpaner skal samarbejde om to elbiler til det kinesiske marked, ligesom parterne har indgået et fælles indkøbsprogram for køretøjs- og platformsdele. Et initiativ, der skal give omkostningsfordele og yderligere økonomisk konkurrenceevne.
Nu meddeles det, at parterne vil udvikle en ny såkaldt “electrical/electronic-arkitetur”, E/E, der skal kunne bruges på tværs af de to bilproducenters platforme. E/E-arkitekturen er det system, der forbinder de elektroniske kontrolenheder, ECU’er, i køretøjer, sensorer, aktuatorer med mere.
Med det nyligt annoncerede samarbejde håber Volkswagen at kunne tilbyde bedre digitale og forbundne tjenester, samt at reducere omkostningerne gennem en mere effektiv struktur, der bruger 30 procent færre kontrolenheder.
Den fælles E/E-arkitektur vil også kunne bruges i Volkswagen Gruppens MEB-platform, men der er ingen umiddelbare planer om at vi får den at se i VW-biler i Europa.
– For os i Volkswagen er dette projekt den næste milepæl i den konsekvente implementering af vores “in China for China”-strategi, med et klart fokus på kinesiske kunder og teknologiske innovationer. Fra 2026 vil alle elbiler, der bærer Volkswagen-logoet i Kina, være udstyret med den yderst kraftfulde og effektive arkitektur, meddelte Ralf Brandstätter, bestyrelsesmedlem i Volkswagen i Kina.
For nylig viste Volkswagen den første af flere modeller i den nye Unyx-bilserie. Den er også udviklet til det kinesiske marked, men er baseret på nutidens MEB-teknologi.