Lad os bare se det i øjnene; prisen spiller en væsentlig rolle, når vi skal vælge bil. Elbiler er populære og der er et stigende behov for valgmuligheder i den billigere ende. Derfor vil Volkswagen nu genoptage produktionen af den lille e-Up, indtil de er klar med ID.1’eren i 2025.
Tyskerne indstillede produktionen i 2020 på grund af manglende efterspørgsel. Men allerede i maj sidste år kom e-Up tilbage på det danske menukort. Nu skrues der op, så den også leveres til andre europæiske lande, skriver Automotive News.
Årsagen skal findes i den øgede interesse for billige elbiler som Dacia Spring og Renault Zoe. Dacia Spring kan herhjemme fås for under 140.000 kroner. Den billigste VW ID.3 indstigningsmodel står i 315.000 kroner, mens e-Up kan købes for 175.000 kroner.
Populær minibil
Der er solgt mere end 1.700 e-Up herhjemme. Alene sidste år kom der 745 nye eksemplarer af den populære lille elbil til landet. Volkswagen planlægger, at modellen – der grundlæggende er udviklet som fossilbil – skal erstattes med ID.Life / ID.1 om tre år.
Under den korte motorhjelm på e-Up ligger en 83 hk og 212 Nm stærk elmotor, der sikrer, at den kan løbe fra 0 til 100 km/t på 11,9 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 130 km/t.
Et lihium-ion-batteri på 32,3 kWh placeret under gulvet giver e-up en WLTP-rækkevidde på op til 258 km ved blandet kørsel og cirka 350 km ved bykørsel. Batteriet kan oplades fra 0 til 80 procent på cirka 60 minutter ved en ladeeffekt på 40 kW (DC), og med en ladeboks og 7,2 kW (AC) tager det 5 timer og 27 minutter at oplade batteriet fra 0 til 100 procent.
Volkswagen e-Up leveres kun i en enkelt udstyrsversion, der til gengæld indeholder udstyr som bakkamera, fartpilot, el-opvarmet forrude, klimaanlæg og regnsensor.