Netop som ID. Buzz begynder at rulle ud til kunderne, kan Volkswagen fortælle, at der nu er blevet leveret en halv million ID-modeller. Samtidig meddeles det, at den elektriske omstilling accelereres: Produktionen af ICE-modeller i Europa afsluttes i 2033. Og frem mod 2026 introduceres hele ti nye elbiler.
Ordrebanken hos Volkswagen er fortsat høj: “Vi gør vores yderste for at levere de omkring 135.000 ID.’er på bestilling til vores kunder så hurtigt som muligt. Men på grund af den vedvarende anstrengte situation med hensyn til levering af dele til billerne er vi gentagne gange nødt til at justere produktionen,” fortæller Imelda Labbé, der er bestyrelsesmedlem med ansvar for salg, marketing og eftersalg hos Volkswagen.
Volkswagen vil kun producere elektriske køretøjer i Europa fra 2033. I 2030 skal 100 procent elektriske køretøjer allerede stå for mindst 70 procent af Volkswagens salg i Europa. I USA og Kina sigter mærket mod en andel af elbiler på mere end 50 procent i samme periode.
For at hjælpe den målsætning på vej, vil Volkswagen inden udgangen af 2026 have præsenteret hele ti nye elbilsmodeller.
En halv million ID-biler er nu leveret til kunderne rundt om i verden. “Volkswagen vil have den bredeste portefølje af elektriske køretøjer i bilindustrien: Fra minibilsklassen over en ny stor model i firmabilsklassen til ID. Buzz har vi det rigtige tilbud i hvert segment,” siger Labbé.
Volkswagens ID-modeller nyder også stor succes på det danske marked, hvor ID.4 blev den mest solgte elbil i 2021. I år har elbilerne hidtil udgjort tæt på 25 procent af Volkswagens samlede salg, fortæller tyskerne.
Volkswagen har en markedsandel i elbilsegmentet på 14,7 procent (ÅTD), og bestanden af ID-biler i Danmark har nu rundet 10.000 på et tidspunkt, hvor den samlede bestand af elbiler for nyligt rundede 100.000 .