I starten af oktober slukkes der for produktionen af både Volkswagen ID.3 og Cupra Born. Volkswagen oplyser, at det skyldes manglende efterspørgsel – og giver ændrede tilskud og stigende konkurrence fra Kina skylden.
I foreløbigt to uger vil der ikke blive produceret eksemplarer af de to modeller. Derimod vil produktionen af ID.4, ID.5, Audi Q4 e-tron og Audi Q4 Sportsback e-tron fortsætte som sædvanligt.
Det er ikke meget mere end fra måneder siden, at tyskerne sendte den nye ID.3 på vejene, så produktionsstoppet må gøre ondt. Den er langt fra blevet den “folkevogn”, som tyskerne håbede på kunne løfte arven efter boblen og Golf.
Stigende konkurence fra kinesiske biler og – ikke mindst – Teslas prisnedsættelser, har gjort det svært for Volkswagen.
En anden faktor er reduktionen af tilskud til elbiler fra den tyske regering. I starten af året faldt tilskuddet fra 6.000 euro til 3.000-4.500 euro og det vil falde yderligere til årsskiftet. Samtidig blev tilskuddet til elektriske firmabiler fjernet helt.
Læs også: Her er den nye Volkswagen ID.3 .
Ifølge flere medier overvejer Volkswagen at flytte en større del af produktionen til Kina. På trods af transportomkostninger kan det angiveligt stadig betale sig at bygge bilerne i Kina og sejle dem til Europa.
Kilder siger, at den nye elektriske SUV Cupra Tavascan bliver en prøveklud for produktion i Kina. Den bygges på samme platform som ID.4 og ID.5 og lanceres i Europa næste år.
Det kan dog vise sig at blive et problem for Volkswagen Group, at EU overvejer at sætte en ekstra moms på alle biler, der importeres fra netop Kina .
Vores første indtryk af den nye ID.3.