De mener det saftsusemig alvorligt, Tyskerne. Det er mere end et år siden at Volkswagen første gang fremlagde sine planer for elektrificering af bilflåden og siden er det gået stærkt. Men ikke stærkt nok, mener Volkswagen, der i går meddelte, at de over de næste fem år vil investere i alt 60 milliarder euro – cirka 450 milliarder kroner – i elbiler, hvilket skal udmønte sig i 75 forskelige elbiler og 60 hybridbiler.
– Vi vil øge tempoet igen i de kommende år med vores investeringer. Hybridisering, elektrificering og digitalisering af vores flåde bliver et stadig vigtigere fokusområde. Uden en hurtig overgang til elektrisk mobilitet kan vi ikke vinde kampen mod klimaændringer, siger VW-bossen Herbert Diess i en pressemeddelelse.
Han lover, at Volkswagen i 2029 vil have produceret mere end 26 millioner elektriske biler, hvoraf de 20 millioner vil være ”rene” elektriske biler, der er baseret på tyskernes nye MEB-platform.
For at kunne producere så mange biler vil den tyskerne omdanne sin fabrik i Emden, Tyskland, til produktion af elektriske biler. Fra 2022 skal fabrikken bygge ”en elektrisk SUV” – sandsynligvis den ID.4 der tidligere er blevet snakket om. Derudover vil Volkswagen bygge en helt ny fabrik, men det er endnu ikke afgjort hvor.
Til foråret sender Volkswagen sin Golf-klasse ID.3 på gaden i tre varianter. Det bliver den første bil, der er baseret på MEB-platformen, der er udviklet specifikt til elektriske biler. I sidste uge afslørede Volkswagen også, at de vil vise et koncept af sin første elektriske stationcar, ID Space Vizzion, frem på mandag den 18. november.