Volkswagen koncernen har i en pressemeddelelse bekendtgjort en betydelig udvidelse af sin investering i infrastruktur til opladning af elbiler, med planer om at installere 36.000 ladestationer i Europa inden 2025. De nye ladestationer skal supplere 350 kW-hurtigladerne fra bl.a. Ionity, som er placeret langs motorvejsnettet. Og en del af laderne vil være fra Volkswagens eget firma Elli – Electric Life – der blev annonceret i januar.
– Opladning af en elbil skal være lige så let som opladning af en smartphone. Derfor har vi brug for betydeligt flere ladestationer i offentlige rum. Volkswagen vil sende et signal og være involveret i udviklingen af opladningsinfrastruktur på alle niveauer, siger Thomas Ulbrich, bestyrelsesmedlem i Volkswagen-mærket med ansvar for e-mobilitet.
Volkswagen mener, at omkring 70 procent af al opladning af elbiler vil foregå enten i hjemmet eller på jobbet. Derfor vil de ikke alene tilbyde offentlige ladestationer, der i første omgang placeres i forbindelse med VW-leverandører, men også løsninger til private hjem. Sidstnævnte kommer til at foregå gennem Elli, der er Volkswagen koncernens energi- og opladningsvirksomhed.
Flere ben
Tyskerne har en strategi, hvor de satser på flere ben – via Ionity-samarbejdet har VW installeret en række 350 Kw-ladere rundt om på det europæiske motorvejsnet. Herhjemme er det i skrivende stund fem Ionity-superladere, nemlig i Nørager, Skanderborg, Fredericia, Aabenraa og Nyborg, med planer om yderligere stationer i Vordingborg og Greve.
Disse stationer er primært til motorvejskørsel. De nye stationer bliver såkaldt ”level 2”-stationer, der skal håndtere opladning til daglig kørsel.
Volkswagen lancerer sin ID.3 1st hacthback senere på året og bilen forventes at være udbredt hos forhandlerne i tre udgaver i løbere af 2020.