Mens det primært er elbiler, vi hører om i disse år, er der masser af bilproducenter, der roder med brintbiler i garagen. Toyota og Hyundai har allerede kørt brintbiler ud fra fabrikkerne, mens Audi, BMW og Mercedes stadig roder med brint i baglokalet.
Volkswagen, derimod, har meldt ud, at de satser 100 procent på elbiler – og nu følger Volvo efter. I et interview med Automobilwoche forklarer Volvo-chefen Håkan Samuelsson, at Volvo satser på batterier – og ikke brint. Volvo har simpelthen ikke ressourcer til at forfølge begge teknologier, forklarer han.
– Effektiviteten i batterisystemer er meget højere end i brintbiler. Brintbilerne har en lille overhånd med hensyn til rækkevidden på nuværende tidspunkt, men om fem år vil batterierne være betydeligt bedre og have meget længere rækkevidde, siger han til websitet.
Brintbiler tankes med brint og får strøm via brændselsceller; det er hurtigere end at oplade et batteri og det eneste affaldsprodukt er vanddamp. Derfor er der stadig mange, der håber på at brintbilerne bliver fremtidens grønne alternativ til fossilbiler.
Men antallet af brint-tankstationer er aftagende og billerne er dyre i anskaffelse. Desuden er det både dyrt og risikabelt at fremstille brint til brændselcellerne.Batteribiler er angiveligt også allerede betydeligt mere energieffektive – en brintbil bruger mere energi end en elbil på at køre den samme afstand.
Volvos første elbil, SUV’en Volvo XC40 Recharge er på vej på markedet i en række lande. Herhjemme bliver det muligt at forudbestille bilen til efteråret – med levering i starten af 2021.