Flere tests har vist, at Tesla er langt fremme, når det kommer til energieffektivitet, men det hører til sjældenhederne at konkurrenter ligefrem roser hinanden. Det holder dog ikke Volvo-chefen Ian Collins tilbage. Han er udviklingschef på det svenske-kinesiske firmas Polestar-projekt og under et arrangement i Oslo forleden indrømmede han blank, at Tesla er langt foran ikke bare Volvo, men alle konkurrenterne.
– Tesla har været meget aktiv i udviklingen af deres egen teknologi, isør med hensyn til energieffektivitet, hvor de er langt foran alle andre, sagde Ian Collins, ifølge det norske site TU.
Collins uddybede, at både Polestar og andre elbilsproducenter har hårdt arbejde forude i forhold til energieffektivitet.
– Det er et område, hvor vi må arbejde hårdt for at indhente Tesla, sagde han.
Volvo skal blandt andet konkurrere direkte mod Tesla Model 3 med modellen Polestar 2, der er planlagt til at gå i produktion i starten af 2020. Ifølge det kinesiske firma, med de svenske rødder, er bilen udstyret med en 78 kWh batteripakke, der giver den en rækkevide på omkring 440 kilometer. Teslas Model 3 har en mindre batteripakke på omkring 75 kWh, men har længere rækkevidde på 520 kilometer.
Ifølge Collins skal Volvo konkurrere på andre parametre.
– Vi har stor respekt for Tesla som konkurrent. Vi konkurrerer om design, hvad vi tilbyder kunder og teknologiske fremskridt. Med teknologiske fremskridt tænker vi ikke kun på drivlinjen, men også andre dele af bilen, siger Collins.
Han tilføjer, at han godt kunne nævne svagheder i Teslas biler, som Volvo adresserer i deres produkter, men det vil han ikke.
Polestar 2 vil kunne lade med op til 150 kW. Den får firehjulstræk med 150 kW-motorer i for og bag. Det giver et moment på 660 Nm og den skal kunne accelerere fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder. Bilens infotainment-system bliver baseret på Android-styresystemet, så Google Assistant kan håndtere eksempelvis klimaanlægget.
Priserne på Polestar 2 starter ved 39.900 euro – forvent en dansk pris på knapt 400.000 kroner.