I dag blev sløret endelig løftet for Volvos hidtil største satsning på en luksus SUV, kaldet EX90. Bilen skal konkurrere med BMW iX og den nye Audi e-Tron Q8. EX90 er et ganske imponerende skridt op fra den noget billigere XC40 som var Volvos første rene elbil. Der er skruet op til 250kW på hurtigopladningen, og bilens rækkevidde er også imponerende 600km WLTP. Med en 111kW batteripakke skal der da også fart på opladningen hvis man skal kunne når fra 10-80% på under en halv time, som Volvo lover.
Nu også med Apple CarPlay
EX90 kommer, ligesom de andre elektriske Volvoer (og Polestar biler) med Google Automotive som det primære styresystem. Volvo udvikler dog selv alle sikkerhedsfunktionerne, og det er i øvrigt første gang at Volvo hævder at bilen har hardware til med tiden at blive selvkørende. Denne gang er der, i modsætning til ved lancering af XC40 og C40 blevet plads til Apple CarPlay i bilen.
Miljøet har Volvo også tænkt på. Volvo EX90 indeholder 15% genanvendt stål og 25% genanvendt aluminium. Ligeledes er der benyttet 48 kg genanvendt plastik og bio-materialer, hvilket svarer til omkring 15% af det samlede forbrug af plastik i bilen.
Avancerede sikkerhedssystemer
Volvo har altid været kendt for deres sikkerhedssystemer – og det har da tydeligvis også været fokus på EX90. Sensorer såsom kameraer, radarer og LiDAR er forbundet til bilens styresystem. Det er NVIDIA DRIVE AI, som styrer Volvos interne software og giver et real-time 360-graders udsyn.
Sensorerne er udviklet til at reagere, hvis du selv er uopmærksom et kort øjeblik eller reagerer for sent. LiDAR-sensoren kan registrere vejen foran dig både dag og nat, eller når du kører i høj fart på motorvejen. Den kan sågar registrere objekter flere hundrede meter foran dig så du kan nå at reagere på eventuelle farer.
Indeni bilen er der specielle sensorer og kameraer, der kan måle dine øjnes koncentration. De bliver aktiveret af bilens interne algoritmer. Teknologien gør det muligt for Volvo EX90 at registrere, hvis du er distraheret, søvnig eller ufokuseret. Bilen advarer dig først forsigtigt og senere mere insisterende. Den hjælper dig også, hvis det utænkelige sker, at du falder i søvn eller besvimer, mens du kører. Her vil den intelligente teknologi sørge for at stoppe bilen sikkert og tilkalde hjælp.
Produktionsstart i 2023
Lanceringsvarianten med to elektriske motorer og firhjulstræk er drevet af et 111 kWh batteri og to elektriske motorer, der i performance varianten tilsammen leverer 380 kW (517 hk) og 910 Nm omdrejningsmoment.
Prisen for Twin varianten med 408 hk er 955.000kr og for Twin Performance varianten med 517 hk er prisen 1.013.000kr.
Volvo EX90 bliver bygget i USA – men først i 2023, så potentielle købere må væbne sig med lidt tålmodighed.