De to virksomheder fortæller i en pressemeddelelse at den næste generation af biler fra Volvo vil have fotorealistisk visualiseringsteknologi. Det kan lade sig gøre, da Epic Games og deres berømte Unreal Engine skal drive grafikken via et nyt samarbejde.
De fleste kender nok primært Epic Games for at stå bag kæmpesuccesen Fortnite. Men de står også bag Unreal Engine. Et navn det fik, da det første gang blev vist frem i 1998 i spillet Unreal. Den erfaring vil Volvo nu udnytte til at udvikle brugergrænseflade og realtidsgrafik.
Første step, hvor Volvo og Epic Games vil udnytte samarbejdet, er udviklingen af Volvos Human Machine Interface (HMI). Dén skærm i kabinen som fodrer føreren med informationer under kørslen. Dernæst går turen til næste generation af Volvo-biler. Her skal Unreal Engine sørge for imponerende grafik på alle skærme i kabinen.
Volvo og Epic Games vil sætte nye standarder for brugerfladen i en bil Det skal være endnu sjovere i en Volvo For at kunne gengive den grafik, som Epic Games’ grafikmotor er i stand til at levere, så har Volvo sikret computerkraft fra tredje generation Snapdragon® Cockpit Platforms . Snapdragon er nok primært kendt for at skabe chipsæts til mobiltelefoner, men opererer også indenfor bilindustrien. Det betyder at Volvos næste infotainmentgeneration være mere end dobbelt så hurtig som forgængeren, mens grafikgenerering og -behandling i kabinen vil være op til ti gange hurtigere.
“For at kunne tilbyde vores kunder den bedst mulige brugeroplevelse og bidrage til en sikker køreoplevelse har vi brug for en farverig, engagerende og responsiv visualisering i vores biler,” udtaler Henrik Green, produktchef hos Volvo Cars. “Med Unreal Engine er dette muligt, så det bliver endnu sjovere at tilbringe tid i en Volvo.”
Den første bil der bil bygge på samarbejdet mellem Volvo og Epic Games er en ny fuldelektrisk topmodel, som får premiere senere i år. Denne mobil vil være den første af en ny generation af elbiler fra Volvo, hvis målsætning er udelukkende at sælge elbiler i 2030.