ElbilerTophistorie

Volvo og Polestar trækker læsset for Kina

Fjernes Volvo og Polestar fra statistikken, går det fortsat sløvt med at få solgt kinesiske elbiler til danskerne.

Der tales rigtig meget om de “billige kinesiske elbiler”. Ikke mindst i lyset af, at EU i sidste uge indførte told på elbiler, produceret i Kina for at beskytte europæiske arbejdspladser. Men elbilerne fra Kina fylder mere i medierne, end de gør i salgstallene herhjemme.

Det er fortsat kun hver tiende nye elbil på vejene, der kommer fra en kinesisk bilproducent. Og fjerner man modellerne fra Volvo og Polestar fra regnestykket, er det mindre end fire ud af hundrede elbiler, der er kinesiske.

Faktisk sælger Volvo og Polestar mere end dobbelt så mange biler herhjemme, som de øvrige kinesiske producenter tilsammen. Det skyldes, at de færreste tænker over, at de er kinesiske, mener Jacob Dalby, der er redaktør på Bilbasen.

– De færreste er klar over, at Polestar og særligt Volvo er kinesisk ejet, for design og Volvos historiske ophav fortæller en helt anden historie, siger Jacob Dalby.

Således er mere end 63 procent af de kinesiske elbiler på de danske veje fra enten Volvo eller Polestar. Mærker som Aiways, BYD, Hongqi, Maxus, MG, Nio, Voyah og Xpeng deles om de restende knapt 37 procent.

Men hvad skyldes så danskernes skepsis for mærkerne med de kinesiske navne?

– Jeg er ret overbevist om, at skepsissen består af særligt to forhold. Den første er en generel antipati mod styret i Kina, som danskerne helt simpelt ikke ønsker at støtte. Dernæst er der en skepsis i forhold til graden af overvågning i bilerne. Selvom importørerne af de kinesiske mærker forsikrer, at overvågning ikke finder sted, finder mange danskere det svært at stole fuldt og fast på, siger Jacob Dalby.

Antallet seksdoblet på to år

Når det er sagt, så er antallet ef elbiler Kina på de danske veje seksdoblet mellem juni 2022 og juni 2024. Men udgangspunktet var lavt og udviklingen bæres som sagt i høj grad af Volvo og Polestar.

Desuden viser BYD og Xpeng gode takter i årets første halvår med vækstrater, der er væsentlig højere end nogen anden bilproducent.

kinesiske elbiler
Oversigt over nyregistreringer i første halvår 2024 (kilde: Bilstatistik.dk).

– Vi har set i 2024, at særligt Xpeng og BYD gør sig til i salgsstatistikkerne, som jeg mener bunder i opfattelsen af 'meget bil for pengene'. Både BYD, men særligt Xpeng, leverer modeller af høj, materiale- og samlekvalitet og kunderne føler, at de får rigtig meget bil for pengene, siger Dalby.

Ligeligt fordelt

Zoomer man ud, kan man se ud af statistikkerne, at danskerne fortsat foretrækker amerikanske og europæiske elbiler – drevet frem af Teslas store prisnedsættelser og Model Y'erens enorme popularitet.

Elbiler fra USA (Tesla og Ford) har en markedsandel på 29 procent, mens tyske elbiler (Audi, BMW, Cupra, Mercedes, Porsche, Skoda og VW) har en markedsandel på 24 procent. De øvrige europæiske bilproducenter sidder på 26 procent, mens Kina og Asien må deles om de sidste 21 procent.

Bemærk: Vores definition på kinesiske elbiler er ikke, om de er produceret i Kina, men derimod om bilproducenten er kinesisk ejet. Med andre ord: Følg pengene.

Læs mere om kinesiske elbiler:

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.