Volvo Cars investerer i den optiske billedteknologi-startup, Spectralics, der har helt nye tanker om, hvordan et head up-display skal fungere. Investeringen giver Volvo Cars adgang til teknologien på et tidligt udviklingsstadium, som kan hjælpe med at “gøre biler mere sikre og revolutionere brugeroplevelsen i bilen,” som Volvo fortæller i en pressemedelelse.
Spectralics arbejder med en teknologi kaldet MLTC (Multi-Layered Thin Combiner), som er en tynd, optisk film. Den kan påføres alle typer transparente overflader. Teknologien er integreret i bilens forrude eller ruder og kan bruges til at projicere billeder på glasset, i stedet for at sende billedet op med en projektor nedefra som det foregår nu.
– Spectralics er en spændende virksomhed med en teknologi, der er virkelig lovende. Ved at støtte dens udvikling kan vi fremrykke det potentiale, dens produkter kan have i vores fremtidige biler, udtaler Henrik Green, Teknologichef hos Volvo Cars.
“I en forrudekonfiguration vil teknologien kunne skabe et ‘head-up-display’ i bredformat, som kan indgyde en følelse af afstand, eftersom virtuelle objekter overlejrer de virkelige omgivelser og sørger for en sikker og intensiv oplevelse,” skriver Volvo.
Andre mulige anvendelser af teknologien indbefatter avancerede filtre til forskellige applikationer, kabinesansning, blindesikre fremadskuende kameraer og digitale, holografiske projektioner.
Om og hvornår teknologien vil dukke op i fremtidige produktionsbiler er uklart. Men interessant ser det ud. Volvo har tidligere i år meldt ud, at den fuldelektriske efterfølger af Volvo Cars’ XC90, der vil blive lanceret i 2022, leveres med avancerede sensorer, inklusive LiDAR-teknologi og en autonom kørecomputer som standard.