VW-topchefen Herbert Diess har været en tur i Italien i sin Volkswagen ID.3 og han er bestemt ikke tilfreds med ladeoplevelsen på Ionity netværket. På LinkedIn giver Diess ladenetværket, som Volkswagen selv er medejer af, det glatte lag i al offentlighed.
Herbert Diess fortæller om sine oplevelser, da han kørte gennem Brennerpasset mellem Østrig og Italien:
“Der er for få ladepunkter på Brenner. Kun fire og de var naturligvis alle optaget,” skriver han.
I stedet for at vente på at få plads ved Brenner kørte Diess videre sydpå til Trento i Italien. Men her var oplevelsen ikke meget bedre.
“På trods af kritikken sidste år, er der stadig ikke noget toilet eller mulighed for at købe kaffe. En af opladerne var defekt, da vi ankom. En sørgelig affære. Det er alt andet end en premium oplevelse, Ionity” skriver Diess. Opslaget ses her:
Volkswagen er igennem datterselskabet Porsche AG en af de fire grundlæggere af Ionity-ladenetværket. Sammen med BMW, Daimler og Ford grundlagde de Ionity i 2016 med ambitioner om at bygge 400 ladestationer med 2.400 ladepunkter i Europa inden 2020. Vi er nu halvvejs gennem 2021 og der er fortsat kun blevet bygget 360 stationer.
Til sammenligning har Tesla mere 6.000 ladepunkter rundt om i Europa på sine Supercharger-stationer.
Herbert Diess er i øvrigt ikke den første Volkswagen-mand, der offentligt har kritiseret Ionity. Marketing Manager Silk Bagschick kritiserede selskabets høje priser for opladning i kølvandet på en massiv prisstigning i starten af 2020.
Også Audi-bossen Markus Duesmann virker utilfreds. Han sagde i februar måned, at han overvejer at lade Audi opbygge sit helt eget ladenetværk – og der er endda kommet forslag til , hvordan stationerne arkitektonisk skal tage sig ud. Det kan ses herunder.
Audi Charging Hub. Foto: Audi