Selv om Volkswagens må formodes at have brugt masser af energi på produktionen af den kommende ID.3, har tyskerne alligevel fundet tid til at opdatere sine to eksisterende elbiler på den gamle platform. Volkswagen e-Up har fået forbedret rækkevidde og en lavere prislap, mens e-Golf ”bare” får skåret en del af prisen. Det fortæller selskabet i en pressemeddelelse.
Og det er en seriøs forbedring, der er tale om. Batteripakken i e-Up er udvidet fra 18,7 til 32,3 kWh, hvilket giver den lille bil en rækkevidde på 260 kilometer (WLTP). Den tidligere model løb tør for strøm efter 160 kilometer. Samtidig er prisen sat ned. Den nye, forbedrede model kan købes for 162.995 kroner, mens den gamle model kostede 192.000 kroner. Ikke nogen skidt byttehandel, hvis man er til e-Up.
Af andre nøgletal kan nævnes Fast Charge med op til 40 kW (80 procent på cirka en time), elmotor der leverer 83 hk og en acceleration fra 0-100 km/t på 11,9 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 130 km/t.
Udover ”maps+more” som docking station og multifunktionel app omfatter standardudstyret i en e-up! aircondition, composition phone -radiosystem med Bluetooth og DAB+, Lane Assist, Vejskiltegenkendelse, P-sensorer (bag), bakkamera, fartpilot og højdejusterbare forsæder.
e-Golf er også blevet billigere Den lidt større e-Golf, der har været i sortiment siden 2014 (men blev opdateret i 2017) har også fået et hak over prisen. Fra 264.995 kroner til nu 229.995 kroner. e-Golf er udstyret med en 100 kW og 290 Nm stærk elmotor og et 35,8 kWh batteri, der giver en rækkevidde på 231 km (WLTP).
Volkswagen e-Golf er også blevet billigere. Det er måske ikke så sært, at Volkswagens gerne vil have tømt lagrene for e-Golf, da den nye ID.3-model, der kommer på gaden til sommer, er en direkte konkurrent til klassen.
Læs mere om Volkswagen e-Up og Volkswagen e-Golf på bilproducentens hjemmeside.