Volkswagen har travlt med at få udskiftet sine fossilbiler med elektriske ditto, så de slipper for EU’s nye CO2-afgifter. Men softwaren i storsatsningen ID.3 siges at volde problemer, der kan betyde, at der ikke køres det forventede antal ud til forhandlerne. Og det er måske en af årsagerne til, at tyskerne fastholder produktionen af e-Golf, selv om bilen allerede sidste år blev kaldt til udskiftning.
Et internt dokument, som det tyske udlejningsfirma Nextmove har fået fingrene i, viser, at VW vil fortsætte med at producere e-Golf helt frem til begyndelsen af oktober. Tre måneder efter at ID.3’eren er kommet i handelen.
Volkswagen har aldrig sat en eksakt dato på produktionsstop, blot sagt, at det ville ske ”for at bane vej for ID.3 i sommeren 2020”. Allerede i oktober sidste år satte tyskerne priserne på e-Golf voldsomt ned – sandsynligvis for at få tømt lagrene inden ID.3’eren landede.
Fortsat svært populær
Prisnedsættelsen – fra 264.995 kroner til nu 229.995 kroner – har gjort e-Golf til et populært valg. Ifølge Electrek blev der solgt 3.695 e-Golf i Europa i februar måned, hvor den var mere populær end Teslas Model 3 med 3.481 solgte biler.
En tendens, der også har vist sig herhjemme; i både januar og februar var e-Golf den bedst sælgende elbil i Danmark med henholdsvis 180 og 128 eksemplarer. I marts måtte den vige førstepladsen til Model 3, men er stadig en sikker nummer to.
e-Golf er udstyret med en 100 kW og 290 Nm stærk elmotor og et 35,8 kWh batteri, der giver en rækkevidde på 231 km (WLTP). Den kan genoplades med op til 40 kW og egner sig altså klart bedst til by- og kortere ture. Afløseren ID.3 er baseret på en helt ny elbils-platform, MEB, der skal være basis for (stort set) alle VW’s kommende elbiler.