Står det til Thomas Schäfer, der er chef for personbiler hos Volkswagen, er tyskernes fremtid rent elektrisk. Også selv om EU har givet Tyskland en kompensation fra den lov, der forbyder salg af nye biler med forbrændingsmotorer, hvis blot de baseres på syntetisk brændstof. Et forbud, der træder i kraft i 2035.
Det slog Schäfer fast under VW-formatet “Let’s talk”, hvor han blev interviewet af VW’s in-house-vært Jesko Giesse. Det fortæller Business Insider.
Thomas Schäfer begrunder sin afvisning af syntetisk brændstof med en vurderingen af, at produktionen af e-brændstoffer repræsenterer et “totalt spild af energi”. Syntetisk producerede brændstoffer, der produceres ved brug af vedvarende energikilder, er i teorien en måde at gøre driften af forbrændingsmotorer mere miljøvenlig.
VW-direktøren hævder dog, at den energi, der kræves for at producere dem, ikke er effektiv sammenlignet med den direkte brug af denne energi i elbiler. Han understreger, at i betragtning af de globale energibehov og den begrænsede tilgængelighed af vedvarende energi, bør prioriteringen være på den direkte brug af disse ressourcer i stedet for at omdanne dem til brændstoffer gennem en kompleks proces.
Sammme argumentation bruges mod eksempelvis brintbiler.
Schäfer indrømmer dog, at syntetisk brændstof stadig kan have sin berettigelse på specifikke områder som luft- og skibsfart, hvor elektriske alternativer enten ikke er tilgængelige eller er upraktiske. Han ser det dog ikke som en samlet løsning for bilindustrien.
Denne holdning står i kontrast til andre stemmer inden for Volkswagen-koncernen. Heriblandt Oliver Blume, der er CEO for VW og samtidig lederen af sportsvognsdatterselskabet Porsche, der fortsat fremmer udviklingen af syntetisk brændstof.