”De klassiske bilproducenters tid er forbi”. Sådan siger Volkswagen-bossen Herbert Diess i et interview med nyhedstjenesten Reuters . I forlængelse heraf siger han også, at VW må sætte ekstra fart på elektrificeringen, hvis de skal undgå at ”ende som Nokia”.
Volkswagen er i forvejen blandt industriens mest ambitiøse når det gælder elektriske biler. Selskabet har som mål at producere og sælge voldsomme 22 millioner elbiler ved udgangen af 2028. På det tidspunkt vil selskabet have op mod 70 elektriske modeller, hævder de. Men det er ikke nok, mener Herbert Diess.
”Er vi hurtige nok?”, spurgte Diess seniorledere fra VW efter et globalt bestyrelsesmøde i dag. ”Hvis vi fortsætter med vores nuværende hastighed, bliver det meget hårdt.”
Herbert Diess bag rattet på ID.3 (foto: Volkswagen). For at accelerere udviklingen vil Diess have at virksomheden skal fokusere på dens styrker og opgive alt andet, der forhindrer bedre ydelse. Det betyder at skifte ressourcer fra brændselsceller til batterier. Ifølge Diess vil brændselsceller ikke være interessante i de næste ti år.
Audi, der er en del af Volkswagen Group, har ellers siddet med forrest i bussen, når det gælder udviklingen af brændselsceller.
Vil undgå at blive en ny Nokia Diess siger, at VW må bevæge sig hurtigt for at undgå at blive en ny Nokia. Han nævner ikke Tesla ved navn, men som historen viser, lod Nokia sig udmanøvrere på få år af iPhone og Android. Diess frygter, at Tesla – og andre nye elbilsproducenter – vil udkonkurrere Volkswagen.
Herbert Dies er en af de få fra bilbranchen, der tager Elon Musk og Tesla seriøst. Han har tidligere udtalt , at han ser Tesla som en endog meget seriøs konkurrent.