Elbiler som den kommende Volkswagen ID udleder ikke CO2 under kørslen, men det koster på CO2-kontoen når bilen skal produceres – Og her er batteriet en hovedsynder. Men det skal være slut nu, fortæller Volkswagen i en pressemeddelse. Deres Volkswagen ID skal være den første serieproducerede bil, der produceres fuldstændig klimaneutralt.
Batterierne skal produceres i Europa og den nødvendige strøm til produktionen vil komme fra vedvarende energikilder.
Produktionen af ID vil isoleret set reducere klimaaftrykket med over en million ton CO2 om året, hævdes det. Noget som tilsvarer udslippet fra et kulkraftværk, der leverer strøm til 300.000 husstande.
– At Volkswagen vil kunne levere elektriske biler, som er bæredygtige både i produktion og brug, vil være et betydelig bidrag i kampen mod klimaændringerne, siger Harald Edvardsen-Eibak, der er direktør for Volkswagen i Norge i pressemeddelelsen.
Køber aflad
Han hævder, at bilen kan være fuldstændig CO2-neutral gennem hele sit livsforløb, hvis den udelukkende oplades med energi fra vedvarende energikilder.
Da det ikke er muligt at producere råstofferne til batterierne uden CO2-udledning, vil VW i stedet kompensere for udslippene gennem certificerede klimaprodukter – altså ved at købe aflad, skriver norske Teknisk Ugeblad.
På gaden næste år
Volkswagen er i gang med at omlægge produktionen til elbiler, der alle skal baseres på den nye MEB-platform, der blev introduceret sidste år. Virksomheden bygger i øjeblikket på 16 nye fabrikker i USA, Asien og Europa.
Volkswagen ID bliver den første elbil fra den tyske virksomhed; en forholdsvis billig elbil i Golf-klassen med en rækkevidde på op til teoretiske 550 kilometer på en opladning – og en fabrikskodet fartbegrænsing på 160 km/t for at maksimere batteriydelsen.
ID sættes i produktion mod slutningen af året og den forventes på gaden allerede til næste år.