I en præsentation på Youtube bekræfter Mazda-CEO Akira Marumoto, at wankelmotoren vil gøre comeback i selskabets biler. Men ikke i en selvstændig model; Wankelmotoren skal i stedet bruges som rækkeviddeforlænger i elbilen Mazda MX-30.
Wankelmotoren er baseret på en rotor frem for konventionelle cylindre og den er langt mere effektiv end konventionelle motorer. Men den døjer også med problemer som højt olieforbrug, dårligt drejningsmoment og tvivlsom holdbarhed, hvilket har været medvirkende til, at den aldrig rigtig er blevet et hit.
Selskabets nyligt lancerede elbil, Mazda MX-30, har fået kritik for at den 35,5 kWh batteripakke er for klejn og giver for kort en rækkevidde. Mazda forsvarer sig med, at de 200 kilometers rækkevidde er rigeligt til de fleste menneskers daglige brug og at et mindre batteri giver lavere vægt og mindre forbrug af sjældne mineraler.
Med rækkeviddeforlængeren vil batteriet kunne lades op under kørslen, så rækkevidden forlænges. Wankelmotoren bruges således ikke til at drive hjulene, men til at oplade batteriet – og så betyder det ikke så meget, at wankelmotoren har et dårligt drejningsmoment, fordi det er den elektriske motor, der driver hjulene.
MX-30 er allerede kommet på markedet herhjemme, men wankel-løsningen vil være oplagt til lande, hvor rækkevidden betyder mere – eksempelvis i USA, hvor MX-30 forventes at blive lanceret i starten af 2021. Mazda fortæller i videoen (se den nedenfor) at de første wankel-udrustede MX-30’ere forventes på markedet i Japan i første halvår af 2021.
Mazda er en af de få bilproducenter, der har forsøgt at holde wankelmotoren i live. MX-30 kommer også som en standardhybrid, altså uden opladningsstik, men med mild hybridteknologi og konventionel forbrændingsmotor.