Mængden af kinesiske elbilsproducenter vokser ganske kraftigt for tiden, og et af de startups det måske er værd at holde øje med er Xpeng, der lover at deres Xpeng 7 vil være at købe på det kinesiske marked i løbet af Q2 i år. Og det er en bil, der virkelig har nogle tricks i ærmet.
Xpeng 7 har en rækkevidde på op til 706 km – ifølge kineserne
Desværre måler kineserne stadig elbilers rækkevidde efter den gamle – og ekstremt upræcise – NEDC standard, der for længst er blevet erstattet af WLTP standarden i USA og Europa. Og selv om WLTP heller ikke er dækkende, er den dog bedre end NEDC. Ikke desto mindre er en rækkevidde på 706 km ret imponerende, også på NEDC. Bilen har et batteri på 80,87kWh, hvilket er okay – men ikke i nærheden af de største pakker, der i løbet af i år kommer over 110kWh – og måske snart endnu mere.
Xpeng siger, at bilen kun bruger ca. 12,5kWh pr. 100 km, hvilket er ekstremt effektivt – faktisk hævder Xpeng, at effektiviteten når helt op på 95% når den yder maksimalt. Det skulle blandt andet være muligt fordi bilens bund er helt flad og derfor yder meget lidt vindmodstand.
Kun i Kina – endnu
Xpeng 7 er desværre i første omgang kun beregnet til det kinesiske marked, hvor den altså burde dukke op i løbet af ganske få måneder. Hvorvidt bilen kommer til EU eller USA er endnu uklart, og kommer givetvis an på, om den bliver en succes på hjemmemarkedet.