Dengang jeg var en 12-årig dreng og boede i Jylland, havde alle raske drenge en knallert – og Yamaha var flagskibet. Gerne hakket, boret og tunet. Nu er japanerne tilbage med Yamaha Booster serien af elcykler, og det burde ikke være nødvendigt at tune dem.
Booster og Booster Easy modellerne blev lanceret i foråret og nu er de kommet til Skandinavien. Det karakteristiske ved disse to modeller er, at de er lavet til lidt hårdere forhold og miljøer. Med veldimensionerede dæk skal cyklisten kunne køre frem uhindret i bymiljøer og også i terræn.
Topmodellen hedder Yamaha Booster. Den har fem forskellige køretilstande alt efter om der ønskes maksimal effekt eller optimal rækkevidde. Rækkevidden for en fører på 75 kilo er op til 110 kilometer afhængig af kørestil.
Booster er en såkaldt speed pedelec , der kan opnå en tophastighed på 45km/t. Det betyder, at den kræver selvstændig ansvarsforsikring, ligesom man skal være mindst 15 år (og have knallertkørekort) for at køre den.
Yamaha Booster er udstyret med en farve TFT-skærm, der viser hastighed, rækkevidde og batterikapacitet og der er også mulighed for at se navigations- og træningsapps, når mobilen er tilsluttet. Foran er der LED-belysning, en 80 millimeter forgaffel og 20 x 4 tommer dæk. Den er udstyret med 180 millimeter skivebremser.
Prisen for denne model begynder ved 29.990 kroner. Men den fås også i en mindre potent udgave, der bare hedder Yamaha Booster. Den har en topfart på 25km/t og en rækkevidde på op til 120 kilometer på en opladning.
Denne model har et mindre display end hvad der findes på Boosteren, men viser stadig de mest væsentlige informationer om cykelturen. Denne mindre model kan fås for 25.990 kroner.
Læs eventuelt mere om Yamaha Booster-elcyklerne hos Yamaha .