TDC Group præsenterede i går et kvartalsregnskab, der bedst kan betegnes som ’utilfredsstillende’. Kunderne står nærmest i kø for at opsige abonnenter – ikke bare på tv-delen, der styrtbløder i disse år, men også bredbåndskunderne og mobilkunderne forlader TDC.
Det er privatkunderne – hr. og fru Olsen – der svigter TDC, mens erhvervslivet stadig holder hånden under den gamle mastodont. Men hvor slemt er det egentlig? Vi er dykket lidt ned i tallene fra de seneste regnskabsår for at få et overblik … og kønt er det ikke.
Herunder en gennemgang af de tre hovedområder; kabel-tv, bredbånd og mobiltelefon.
Kabel-tv-kundere flygter Det seneste år – mellem 31.marts 2019 og 31. marts 2020 – har ikke færre end 104.000 kabel-tv-kunder valgt at forlade Yousee. Der er kundefrafald hvert eneste kvartal, men værst så det ud i årets første tre måneder, hvor hele 61.000 kabel-tv-kunder forsvandt – sammen med Discovery-kanalerne.
Mængden af kabel-tv-kunder, der har valgt at forlade Yousee de seneste fem kvartaler. Zoomer vi lidt ud, kan vi se at tendensen er helt klar; hvert eneste år mister Yousee kabel-tv-kunder. Mange. Ved udgangen af 2016 havde selskabet 1,38 millioner kabel-tv-kunder. Ved udgangen af 2019 var det tal barbaret ned til 1,17 millioner.
Antallet af kabel-tv-kunder er faldet markant de seneste fire år. Voldsomme 208.000 kunder har forladt Yousee på bare tre år – og læg hertil de 61.000 der er smuttet i de første tre måneder i år. Det er et tab af langt over en kvart million kunder på lidt over tre år.
Alene i årets første tre måneder smuttede der næsten lige så mange kunder som hele sidste år (71.000) og flere end der smuttede i hele 2018 (57.000). Det ser, med andre ord, ikke godt ud – og nogen hos Yousee må sidde og overveje, hvordan de helt præcis skal få stoppet det hul, hvorfra kunderne siver.
Færre bredbåndskunder Heller ikke bredbåndskunderne formår Yousee at holde fast i. Det seneste år har 65.000 danskere fundet en anden internetudbyder. Igen er det seneste kvartal det værste; 34.000 bredbåndskunder har skiftet væk fra Yousee i årets første tre måneder. Der er naturligvis en afledt effekt, da Yousee sælger “pakkeløsninger” med bredbånd og tv-pakker.
Bredbåndskunderne siver også. Her set over det sidste år. Også mobilkunderne ringer af .. Nuuday, som Yousee er den del af, mistede voldsomme 35.000 mobilkunder i årets første tre måneder, men faldet blev afbødet lidt af TDC erhverv, der halede 5.000 nye kunder ind i samme periode. I alt mistede TDC Group således 29.000 mobilkunder i januar, februar og marts måned.
Det er desværre også en tendens, der er stigende. Over det seneste år har Nuuday/Yousee vinket farvel til 54.000 mobile privatkunder.
Antallet af mobilkunder, der har forladt Nuuday (som Yousee er en del af) det seneste år. Det er dog ikke kun Yousee, der har problemer på mobilfronten; det eneste teleselskab, der kan vise konstant kundetilgang er teleselskabet 3, der dog også er det mindste af de fire store – og derfor har mest at vinde.
Yousee, Telenor og Telia har alle mistet kunder i mindst tre af de seneste fem kvartaler. Yousee i de sidste fire i streg, mens Telenor endelig fik vendt flere års tilbagegang med en lille fremgang (5.000) i årets første kvartal.
Mens Yousee satte kunder til i det seneste kvartal, kunne både 3, Telia og Telenor vise tilgang. Billedet mudres dog af, at Telia er nu begyndt at tælle maskin-simkort med (altså data-only simkort). Det er der ingen af de andre selskaber, der gør – og det får Telias tal til at se noget pænere ud, end de reelt er, i det seneste kvartalsregnskab.
Udviklingen i antallet af mobilkunder hos de fire store det seneste år. Har du vinket farvel til Yousee eller bruger du fortsat deres tjenester? Fortæl os og andre læsere om dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor …