Det har ikke været nogen lykkelig skilsmisse for hverken Yousee eller for Discovery. Yousee mistede, som vi skrev i sidste uge , mere end 60.000 tv-kunder i årets første tre måneder – og det er bestemt heller ikke godt ud for Discovery, der ifølge Kantar-Gallup har fået barberet halvdelen af seerne væk efter skilsmissen.
Discovery, der tæller kanaler som Kanal 4, Kanal 5, 6’eren og de to Eurosport-kanaler, havde i første kvartal sidste år 8,9 procent af seerne. I år er det tal faldet til bare 4,5 procent.
Til gengæld har TV 2 nydt godt af, at Discovery er røget ud af de 1,2 milllioner tv-pakker hos Yousee – for det var blandt andet TV 2 Charlie og TV 2 Sport der kom ind i stedet. Det blev vekslet til en historisk stigning i TV 2’s seertal. TV 2 stod i perioden for næsten halvdelen af familien Danmarks tv-sening – helt præcis 48,3 procent.
– Det er overvældende og en endnu større fremgang, end jeg havde turdet tro på. Det er vanskeligt at forestille sig, at den høje stigningstakst kan fortsætte på samme niveau i 2. kvartal, siger Lotte Lindegaard, programdirektør TV 2 i en pressemeddelelse .
DR led også … DR led under nedskæringerne, der har betydet, at Danmarks Radio har mistet tre kanaler på flow-tv-delen (DRK, DR3 og DR Ultra). Det betød et fald i seerandelen fra 37,1 procent i første kvartal 2019 til 33 procent i samme periode i år.
Den sidste af de fire store kanalfamiler, TV3-kanalerne, oplevede hverken frem- eller tilbagegang, men stod for 9,7 procent af tv-forbruget i årets første tre måneder. Helt identisk med sidste år.
Her er top 5-listen over Danmarks mest sete kanaler i første kvartal 2020:
# Tv-kanal Andel 1 TV 2 26,8 % 2 DR1 25,2 % 3 TV 2 News 6,8 % 4 TV 2 Charlie 6,7 % 5 DR2 5,2 %
Kilde: TV2 Og her fordelingen mellem de fire store kanalfamiler i samme periode:
# Kanalfamilie Andel 1 TV 2 48,3 % 2 DR 33 % 3 TV 3 9,7 % 4 Discovery 4,5 %