Ifølge ADAC, der er den tyske pendant til FDM, har kinesiske elbiler en høj standard, der er kommet på højde med de europæiske. Men på et punkt halter kineserne langt bagefter. Assistentsystemerne får hård kritik af de tyske dommere. Organisationen har testet 13 kinesiske elbiler.
– Vores test viser at de kinesiske producenter har indhentet betydeligt de seneste år og nu kan følge med etablerede mærker, siger Karsten Schulze, formand for ADACs teknologiafdeling, i en pressemeddelelse.
Men der er fortsat to områder, hvor de kinesiske producenter halter efter konkurrenterne, mener han. Det handler dels om assistentsystemerme som skiltegenkendelse, vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Dels om menuerne i touchskærmen, som kan være langsomme, svære at navigere og dårligt oversatte.
“MG, Nio og BYD virker mere optaget af at have et assistancesystem end at det fungerer godt. Sløv vognbaneassistent, dårlig skiltgenkendelse, for bratte indgreb og for høj advarselslyd for farer fører hurtigt til tab af tillid til systemerne,” skriver organisationen.
Et indtryk der stemmer godt overens med iNPUTs egen oplevelse i eksempelvis Xpeng P7. Den eneste bil, vi har testet, der virkede til bevidst at ville slå os ihjel 😉
Læs mere: Anmeldelse af Xpeng P7 Long Range.
Heller ikke når det kommer til betjening, går tingene altid gnidningsfrit, hvilket primært skyldes det store fokus på touchskærme. Komplekse menustrukturer i kombination med træge visninger, softwarefejl og forkerte oversættelser forårsager gentagne gange problemer ved styring af aircondition, navigation eller underholdning.
“Man kan dog også se, hvor hurtigt kinesiske producenter reagerer på kritik: I nyere modeller fra Nio er systemerne for eksempel allerede blevet væsentligt forbedret,” skriver ADAC.