Hannover, Tyskland: Volkswagen har endelig løftet sløret for den nye ID.3; en faceliftet udgave, der skal forny interessen for tyskernes første rigtige elbil. Og rette op på dens fejl og mangler. Der er sket meget siden den første ID.3 kom på vejene i 2020 og Volkswagen har lyttet til den – kraftige – kritik der var af den første udgave.
iNPUT har været en smut i Hannover for at få et første kig på den nye ID.3, som er blevet frækkere og mere sporty udenpå – men også mere konventionel. Men de største ændringer er indenfor; den har nemlig fået et tiltrængt kvalitetsløft i kabinen. Det er stadig umiskendeligt en Volkswagen, men den centrale skærm er vokset og materialerne er ikke længere plukket fra nederste hylde.
Desuden vil Volkswagen gerne sælge os flere funktioner på abonnement. De kalder det for functions-on-demand og i shoppen kan man i første omgang tilkøbe adgang til navigation, tozonet klimaanlæg og ambient belysning.
Smilet er væk Udvendigt er der sket små, men fine, justeringer. Mest markant er ændringen af den forreste kofanger. “Smilet” fra den første udgave er blevet lidt mindre udtalt og så har den fået lufthuller, der skal hjælpe på aerodynamikken. Det giver også et mere sportsligt udseende.
Volkswagen har også ændret motorhjelmen. Den fremstår længere, da den “sorte pølse” ved forruden er væk. Der er også kommet flere former på motorhjelmen. Begge dele er med til at give den nye ID.3 et mere konventionelt udseende, sammenlignet med den første udgave. Eller som det hedder på marketingstysk: Den er “blevet voksen”.
Baglygterne har også fået en opgradering. Der er kommet lys i det inderste område, der bare var reflekser på den første udgave.
Farven på den nye ID.3 skifter alt efter temperatur. Den nye ID.3 kommer også i en ny farvevariant, som er den, du ser her på siden. Den hedder Dark Olive Green , men den kan også være grå. Den skifter nemlig farve alt efter lysets temperatur. Er det varmt, er bilen olivengrøn, men i de kolde vintermåneder bliver bilen grå. Det er en ret imponerende effekt, som kan ses i vores video fra Hannover. Farven er dog ikke standard. Du må altså spytte ekstra i kassen, hvis du er fristet. Men præcis hvor meget, ved vi endnu ikke.
Bedre materialer i kabinen Den kraftigste kritik af den oprindelige ID.3 var af kabinen, der blev beskyldt for at virke “billig”. Det skyldes ikke mindst den gavmilde brug af både pianolak og hård plast på døre og dashboard. Og tyskerne har i den grad lyttet til kritikken.
Der er stadig rigeligt med pianolak i kabinen, men til gengæld er fordørene nu beklædt med både stof og skumplast. Det gør vidundere for kvalitetsfølelsen. Også dashboardet har fået en luksusbehandling med skumplast, stof og fine syninger.
Fordørene er beklædt med stof og blød plast. Også dashboardet er blevet blødgjort. Selv om kabinens overordnede design er identisk med de forrige ID-biler, der der sket væsentlige små forbedringer. Volkswagen har ændret designet på ventilationsriste, ligesom den centrale skærm er vokset til 12-tommer. Det er standard på alle modeller nu; i den første generation var det ekstraudstyr.
Et ømt punkt Apropos skærmen, så har softwaren også været et ømt punkt for Volkswagen. ID.3 blev sendt på gaderne med en mildest talt mangelfuld software, der tillige var både sløvt og ustabilt. Den nye ID.3, som jeg havde adgang til i Hannover, havde et helt ny softwareversion 3.5.0 installeret, altså nyere end den software, som ID. Buzz kører rundt med p.t.
Stabiliteten har tyskerne forlængst fået styr på – den var fin i min test af ID. Buzz . Der er stadig et par uhensigtsmæssigheder i brugerbetjeningen (værst er det at finde rundt i førerassistentsystemerne) og så er der stadig ikke kommet baggrundslys i de slidere, der sidder under skærmen. Det gør dem fuldstændig ubrugelige i mørke. Volkswagen lover, at det ændrer sig med næste generation af skærme, der introduceres med ID.7, men det hjælper ikke ID.3-ejerne.
Med den nye ID.3 udvider Volkswagen også antallet af funktioner, der kan købes/lejes direkte fra skærmen. Lige nu drejer det sig om:
Navigationssystem. To-zonet klimaanlæg. Ambient belysning. Volkswagen har endnu ike oplyst, hvad disse functions-on-demand koster. Men det bliver muligt at “leje” funktionerne på månedsbasis, hvis man nu kun har brug for et to-zonet klimaanlæg i sommermånederne.
Der er også kommet underholdning i bilen, i form af spil, der kan hentes ned. Dem kan du se en smugkig på i vores video.
To varianter Den nye ID.3 kommer, som forgængeren, i to varianter med forskellige batteristørrelser; 58 kWh og 77 kWh (netto). Hvor det store batteri har en ladeeffekt på 170 kW må det lille batteri “nøjes” med 120 kW. Da den første ID.3 kom, var det med en ladeeffekt på op til 100 kW.
De to udgaver deler motor. Den er naturligvis baghjulstrukken og. kan levere op til 204 heste. Momentet er på 310 newtonmeter og bilen accelererer fra 0-100km/t på henholdsvis 7,3 og 7,9 sekunder. Herunder et overblik.
VW ID.3 Pro VW ID.3 Pro S Rækkevidde 426 km (WLTP) 546 km (WLTP) Batteri (netto) 58 kWh 77 kWh Motor 150 kW (204 hk) 150 kW (204 hk) Moment 310 Nm 310 Nm 0-100 km/t 7,3 sekunder 7,9 sekunder Opladning 11 kW AC / 120 kW DC 11 kW AC / 170 kW DC Bagagerum 385 liter 385 liter Træk Ja (X kilo) Ja (X kilo) Pris Fra 329.990 kr. Fra 419.990 kr.
De to grundlæggende varianter af den nye ID.3. Priserne er trukket den 28.2.2023. Konkurrenter Den nye ID.3 er en bil i den såkaldte C-klasse – populært kaldet Golf-klasse – hvor der ikke findes mange elbiler. Der er sådan set kun tre direkte konkurrenter til ID.3’eren, nemlig:
Øverst i artiklen kan du se vores video fra præsentation af den nye Volkswagen ID.3 …