ElbilerTophistorie

MG4 får markant opdatering – større, lettere og inspireret af Cyberster

MG opdaterer sin populære MG4 med et nyt, blødere design, større dimensioner og lavere vægt – alt sammen inspireret af sportsvognen Cyberster.

MG’s mest populære model i Danmark, den elektriske MG4, har fået en markant makeover. Den opdaterede version er netop blevet afsløret i Kina, og der er tale om langt mere end blot kosmetiske ændringer. Med inspiration fra sportsvognen MG Cyberster får MG4 et nyt, blødere design – samtidig med at bilen både vokser i størrelse og smider en betydelig del af sin vægt.

Fronten har mistet sin tidligere skarpe og sportslige attitude. I stedet præsenterer MG4 sig nu med rundere linjer, mindre markante luftindtag og en mere afdæmpet frontspoiler i karrosserifarve. Forlygterne er gjort mindre, men MG’s velkendte, forkromede ottekantede logo pryder stadig fronten.

 

Bagdørene har også fået en overhaling – den tidligere, hævede skulderlinje er væk, og vinduerne er blevet større, hvilket tyder på bedre udsyn og komfort for bagpassagererne. Desuden er de sorte plastpaneler på siden og ved C-stolpen fjernet til fordel for mere karrosserifarve, der giver et mere eksklusivt udtryk.

Bagenden har også sagt farvel til sit tidligere dramatiske design. Den karakteristiske tvillingespoiler på taget, det tykke LED-lys-bånd og de Y-formede baglygter er blevet erstattet af et mere afdæmpet look. I stedet finder man nu en smal lysstribe, der forbinder to pilformede baglygter med et strejf af Cyberster-DNA.

 

MG4 vokser – men bliver lettere

Dokumenter fra de kinesiske myndigheder har afsløret, at den nye MG4 måler 4.395 mm i længden – en forøgelse på 108 mm i forhold til den nuværende model – og akselafstanden er øget fra 2.705 mm til 2.750 mm. Bilen er samtidig blevet en smule bredere og højere.

En af de mest opsigtsvækkende nyheder er dog vægten. Den nye MG4 vejer ifølge de officielle kinesiske data blot 1.415 kilo, hvilket gør den hele 240 kilo lettere end den nuværende basisversion. Det kan potentielt give bilen et markant løft i rækkevidde og køredynamik.

Teknisk set er der endnu kun sparsomme informationer, men to versioner af bilen, som er blevet testet af de kinesiske myndigheder, har begge en ydelse på 161 heste. Der forventes dog flere varianter, når MG4 lander på det europæiske marked.

 

I dag tilbydes MG4 med batteripakker på 51 kWh og 64 kWh, der giver op til 450 kilometers WLTP-rækkevidde. Basisudgaverne er baghjulstrukne med mellem 168 og 242 hk, mens topmodellen MG4 XPower stiller med firehjulstræk, 429 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på under fire sekunder.

Kabinen holder fast i det velkendte design

Selvom MG endnu ikke har offentliggjort billeder af kabinen, tyder de kinesiske homologeringsbilleder på, at interiøret bevarer sit nuværende layout med blandt andet en 10,25-tommers infotainmentskærm og en syv-tommers digital instrumentering bag rattet.

MG har endnu ikke løftet sløret for, hvornår den opdaterede MG4 lanceres i Europa, men meget tyder på, at den danske debut vil finde sted senere i år. Den skal dog være klar til at tage kampen op i et marked, der byder på nye konkurrenter som Renault 5, Citroën ë-C3 og Skoda Elroq.

 

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.