En af årets mest ventede elbiler, er Volkswagen ID.3, der er spydspids for tyskernes strategiskifte til elbiler. Siden den blev præsenteret, har den ikke alene været ramt af softwareproblemer, Volkswagen har også måttet lukke for fabrikker på grund af COVID-19-pandemien. Men det ændrer ikke på de oprindelige planer: ID.3’eren kommer på vejene til sommer. Det slog VW-salgschef Jürgen Stackmann fast i et telefonmøde med en række journalister.
– Vi er ikke stoppet med at arbejde på trods af coronavirussen. Vores vigtigste fokus lige nu er at få softwaren og bilen klar. Det er en kompleks bil vi udvikler, men vi holder det, vi har lovet, sagde han under mødet, ifølge svenske Vi Bilägere.
Han afviser samtidig, at der skulle være uoverskuelige softwareproblemer, som flere rygter har hævdet. I stedet, siger han, har det hele tiden været planen, at bilen skulle leveres med fuldt funktionel software, som dog vil blive opdateret løbende – som hos Tesla.
– Det er ikke en nøgen bil, vi lancerer, men en fuldt funktionsdygtig bil, der er designet til at blive bedre med tiden.
Heller ikke det faktum, at Vokswagens fabrikker i Europa lige nu ligger stille på grund af coronakrisen lader til at ændre Volkswagen forventninger til ID.3-lanceringen. Stackmann fortæller, at de er i gang med at starte op i Kina igen – og at VW vil bruge erfaringerne derfra, når fabrikkerne i Europa skal starts op igen.
– Kina ligger seks til syv uger foran resten af verden. De er ikke i fuld produktion endnu, men de er på vej, det kan tage endnu en måned. Vi må forberede os på, hvordan vi starter fabrikkerne igen og lære at leve med coronavirussen som en del af vores liv. Vi er nødt til at tackle det, sagde han under telefonmødet.
Han siger, at han aldrig har set så mange innovative løsninger i Volkswagen som under koronakrisen, men at fabrikkerne også skal tage hensyn til virussen og sprede de ansatte, for eksempel for at forhindre ny spredning af infektion.