Kinesiske Xpeng har altid set sig selv mere som en teknologivirksomhed end en bilproducent. Med Xpeng P7+, der netop er blevet præsenteret på Paris Motor Show, er det mere tydeligt end nogen sinde før. Bilen er udstyret med kunstig intelligens, der har evnen til at lære individuelle brugeres adfærd og præferencer.
– Xpeng mener, at fremtiden for bilindustrien er rodfæstet i teknologi, hvor AI og autonom kørsel bliver den næste revolution, siger Xiaopeng He, der er formand og CEO for Xpeng.
Ifølge pressematerialet integrerer P7+ avanceret AI-teknologi på tværs af chassiset, drivlinjen, køresystemet, det intelligente cockpit og Xpeng’s AI Hawkeye Visual Solution .
Sidstnævnte består blandt andet af to 8M kameraer (foran og bagpå), millimeterbølgesystemer og ultrasoniske radarsystemer, der skal levere på samme niveau som dyrere LiDAR-systemer og HD-kortdækning. Systemet har en “fornemmelse for tid og rum” og genkender forskellige vejskilte og trafiksignaler på tværs af byer.
Xpeng P7+ (foto: Xpeng). Men det er ikke bare den kunstige intelligens, der imponerer. P7+ er en videreudvikling af P7, der allerede er på markedet – læs vores test her – og den bygger på den samme 800 volt system som SUV’erne G9 og G6.
Den er udrustet med en 76,3 kWh stor batteripakke, der ifølge Xpeng giver den en rækkevidde på omkring 680 kilometer. Det ligner altså en direkte konkurrent til Tesla Model 3 Long Range. Forbruget angives af Xpeng til at være på omkring 15,1 kWh pr. 100 kilometer. Rivalen fra Tesla har på samme distance et forbrug på 12,5 kWh.
Hvad Xpeng P7+ kommer til at koste herhjemme, er der ingen indikationer på endnu. Det oplyses heller ikke, hvornår vi kan forvente at se den på vejene.